söndag 27 juni 2010

Rosa elefanter har jag inte sett ...................

.......men många rosablommande växter finns det nu:)) Denna Rosa pimpinellifolia Poppius Stenbergii har ännu så länge fått vara ifred för rådjuren. Doftar ljuvligt.








Den rosa studentnejlikan Lychnis chalcedonica är i många fall nästan som ett ogräs men den är rätt fin ändå och framför allt lättare att samplantera än sin orangeröda syster:)








Kolkwitzia amabalis (Paradisbusken) är otroligt vacker när den blommar i rosavitt. 
Physocarpus opulifolius 'Diablo' (Rödbladig Smällspirea) är kanske inte det första man tänker på när man pratar om rosa i trädgården men blommorna är faktiskt vackert rosa/vita:)
Tack alla ni som kommenterat och varit såväl empatiska som givmilda med tips på hur man håller rådjuren borta från sin trädgård:)) Har varit ute och strött ut blodmjöl lite överallt nu och väntar på att "avskräckningsmedlet" ska komma på posten i veckan. 

7 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder! Jag har också den rosa studentnejlikan, men tycker inte att blomformen blir lika fin som på den röda. Upptäckte när jag kom hem i kväll att den och kolkwitzian hade slagit ut. Visst är det en härlig tid just nu!
    Ha det riktigt bra!
    Christina

    SvaraRadera
  2. Härligt rosa - tur de lämnat en del! =)
    Är det Revira du har beställt? Det sägs vara bra men jag har själv klarat mig från rådjur sen jag började hälla ut kakaoflis i rabatterna, så jag ska inte uttala mig. Hoppas det hjälper för dig i alla fall - jag förstår precis hur ledsen och ilsken du är.
    Kram Helen

    SvaraRadera
  3. fina bilder!!Oj,så synd att rådjuren kalasat i din trädgård, hoppas blodmjölet avskräcker dom
    Ha det gott
    Berit

    SvaraRadera
  4. Dom är ett otyg!(rådjuren)får hoppas det blir en andra omgån knoppar/blommor som du får behålla.
    Sköna pioner du har.
    Ha det bra
    Mariana

    SvaraRadera
  5. En sådan Poppius vill jag också ha!
    Rådjur har även varit här, Irisblommor låg i gruset. Tur ruggen är ordentligt stor...

    /Anette

    SvaraRadera