måndag 21 juni 2010

Enkla eller Dubbla!

Det här med citationstecken är ibland viktigt :) Om det står enkelt (') vid ett namn på en växt så är det en namnsort från förädlaren. Som denna härligt orangegula Trollius chinensis 'Golden Queen'.






Men står det dubbla ('') så är det ett icke officiellt namn. Alla har säkert en växt i trädgården som ni inte vet namnet på men som ni fått av någon och då givit den namnet på personen i fråga, eller från en plats:)) Vi har flera växter som fått inofficiella namn. Denna söta lilla Iris sibirica '' Anna i Mjölby'' är just en sådan:) Den fick jag av en trädgårdsvän för ett tag sedan. Jag har själv inga kopplingar till Anna men det gör inget för det är en mycket söt liten  ca 40-50 cm hög Iris som står i stenpartiet. Det gäller alltså att sätta citationstecknen rätt:))

Den här söta väggdekorationen fick jag av mina barn (och min blivande svärson) men jag räknar även honom till barnen:)) Den har nu kommit på plats på husgaveln, gulligt av dem att köpa en present till mig:) Den här har ju ingenting med citationstecken att göra men den är värd att hamna på min blogg:)

5 kommentarer:

  1. Vilken bra info. Tack för den. Ha en riktigt bra dag. Kram Kerstin

    SvaraRadera
  2. Vilken fin present.Vad är det för matrial.Keramik eller metall av något slag?

    SvaraRadera
  3. jahapp. där fick man lära sig något nytt idag också!
    tack för det!
    :-)

    SvaraRadera
  4. Gunsan: Den är gjord av metall:)

    SvaraRadera
  5. Fin fjäril alltid kul att få present//Britt

    SvaraRadera