lördag 31 oktober 2009

Mer bilder från Marstrand!

En liten Berberisbuske lyste på långt håll i sina höstfärger, såg lite underligt ut med en berberis just där, alldeles ute vid havsbandet och med kala klippor runt omkring. Men det var verkligen en färgklick. Kanske frösådd med vindens hjälp men troligtvis var det en fågel som sett till att det blev så här;-)
Hemma hos oss på Tjörn har vi oxå slånbär, men där är det slånbärsbuskar vi talar om. Här kan man ju verkligen tala om livsvilja och anpassningsförmåga, se bara så den växer helt platt mot stenen som säkert ger både värme och ett visst skydd för pinande vinterstormar. 
Det växte oxå lite här o där bland klippskrevor både sedum, trift och som här någon form av kamomill tror jag att det är. Fantastiskt att de blommade nu vid den här tiden på året.
Längre fram på andra sidan ön hade det mesta av löven fallit ner över stigen, man fick gå försiktigt det kan bli förädiskt halt på sådana ställen.
En bild på min moster med de otroligt vackra gulnande bladen av både lönn och ek i bakgrunden.

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig trappa! Jag bara längtar efter att gå i den...
    Berberis är en buske som jag avskytt i hela mitt liv ända sedan jag blev inknuffad i "taggbuskarna" i skolan. Men nu i höst har jag faktiskt börjat omvärdera den lite - den har såna fantastiska höstfärger! Kanske kanske kanske kommer det en gång en berberisbuske i min trädgård också....
    Ha en skön helg!
    /Helen

    SvaraRadera
  2. Vad lustigt Helen jag har heller aldrig gillad berberis, men har faktiskt tänkt om då jag hittade ursnygga limefärgade och även taggfria sorter. Har numera 1 st i trädgården det kanske blir fler;-)) Jag önskar dig oxå en skön helg.

    SvaraRadera