söndag 16 januari 2011

Trädgårdsfest mitt i vintern!

Nu tänkte jag visa lite bilder och berätta lite om vår helg i Varberg tillsammans med en massa andra trädgårdsnördar:) Vi parkerade och gick uppför den gamla bron över vallgraven och möttes av denna maffiga port som leder in till själva Varbergs fästning och vandrarhemmet som fanns där och som vi skulle bo på. Vi gick alltså in genom porten och det var ett pampigt och vackert valv som ledde in till själva "borggården".

Här inne var det en massa byggnader från fästningstiden tror att det stod 1650 på en av byggnaderna. Vandrarhemmet var inhyst i det gula huset till höger tillsammans med en restaurang. Vi bodde på andra våningen i dörren närmast kameran:) Även huset rakt fram användes som vandrarhem och det hade varit häkte förr i tiden. Det var många människor som behövde boende över natten så de som hade tur/otur hamnade i häktet;)) När vi installerat oss i våra rum/celler så gick vi ner till Campus där föredragen skulle hållas. Det tog inte många minuter att gå dit så det var praktiskt.
Här är porten från andra hållet.
Det var en väldigt fin föreläsningssal och klockan 13.00 började föredragen med att Leif Fryle, ordförande i STA Hallandskretsen hälsade oss välkomna och Inger Frändås inledde dagen. Ett intressant föredrag om hur växtzonerna är indelade både i Sverige och internationellt samt visade bilder från sin trädgård. En fikapaus och bensträckare senare var det dags för Ludvig Johansson som pratade om sin "djungel" och exotiska växter. Även det var väldigt intressant och bra:) Ytterligare en paus senare var det dags för Henrik Zetterlund som visade bilder och berättade om sin resa till Georgien och växtexpedition. Det är alltid roligt att lyssna till kunniga och inspirerande föredragshållare:) Här är vi på väg ut till en fikapaus.
Här minglar vi runt och dricker kaffe, längst bort till vänster är dörren in till föreläsningssalen:) Klockan 18.20 ungefär var sista föredraget för dagen slut och vi gick upp till fästningen och vårt rum för att fräscha till oss lite och dricka lite vin tillsammans med goda vänner innan vi gick ner igen för att äta middag vid 19.30:) En mycket god buffé som passade oss alldeles utmärkt:) Mycket prat och skratt blev det men jag tog faktiskt inte kameran med ner från rummet för det regnade så. Dagen efter fick vi frukost på restaurangen på vandrarhemmet och så började föredragen igen klockan 9.00. Då var det Leif och Christina Fryle som visade bilder och berättade om sina olika upplevelseresor i Grekland, Turkiet mm. Mycket trevligt.) Efter det var det Eric Whalsten från Borealis Plants och Alnarp som höll ett föredrag om när de samlade in fröer på olika träd i USA och Kina/Tibet även det mycket intressant. Ja över lag så är vi hemskt nöjda med helgen då allt var välplanerat och trevligt. Framför allt var det så himla kul att träffa alla vänner nya som gamla det blev lite av ett kramkalas när alla skulle skiljas:)

1. Låter som en väldigt trevlig helg och att få se bilder från andras trädgårdar är ju så roligt//Britt

2. Mmm - det var en härlig helg! Underbart att få träffa alla trädgårdsvänner mitt i vintern. Vi ses ju rätt ofta under sommarhalvåret, men så här års lider man av abstinens. Både social och grön :-P
    Christina

3. Förstår att ni hade det riktigt trevligt. Sophie kom med om jag ser rätt trots att hon var tredje reserv :-)
    Här har mycket av snön försvunnit så idag skall jag ut och se vad som kommit fram i rabatterna.
    Ha det gott
    Birgitta

4. Det verkar ha varit en fullspikad och trevlig helg! Hoppas kunna vara med om det blir fler gånger!
    Ha det riktigt bra!
    Christina

5. Det var verkligen en trevlig helg även om somliga av oss hamnade i finkan. =) Bra föredrag, men roligast av allt var väl ändå att träffa alla vänner, och att dessutom lära känna några nya.
    Hoppas vi ses snart igen!
    Kram Helen

6. Vad roligt det var att ses och vilken trevlig helg vi fick vara med om. Det känns riktigt bra nu och jag har fått massor med inspiration.