onsdag 12 januari 2011

Vackert namn!

Anemone nemorosa!! Smaka på det namnet:)) Det är nog det vackraste latinska namnet jag vet och nog det första jag lärde mig, troligen tack vare den gamla visan:)Det lär nog dröja ett tag till innan den här lilla sötnosen visar sig i trädgården. I natt har det nämligen snöat igen:( inte så mycket men ändå. Men jag har ju turen att ha vitsippor i väldigt många av rabatterna, det bara poppar upp vilda vitsippor lite här och var:))

Den här Pulsatilla vulgaris (Backsippa röd form) kommer också tidigt på våren och man ser först bara de ludna små knopparna i jorden:)
Den vanliga Backsippan är inte dum den heller:)

5 kommentarer:

  1. Backsippa har jag inga i trädgården men det skulle jag nog behöva skaffa mig ser jag//Britt

    SvaraRadera
  2. Fler backsippor behöver vi ! Den röda var väldigt snygg ! Jag är annars väldigt kär i min vita, men det vore kanske snyggt med en röd brevé? Ha det gott !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Alla är de helt underbara...Jag önskade att jag kunnat så mkt om blommor du. Och visst är det fint namn.Längtar efter lite vår nu men ja det kom ju inte lite snö heller.. natten som var. Ha det så gott kramiz Mia Maräng

    SvaraRadera
  4. Nu har du vårlängtan minsann :))Det är smittsamt värre.
    Nu måste jag leta fram bilder på mina "pulsor" och du..mitt första latinska var 'Anemone hepatica' för det hette en av hästarna på ridskolan :)

    SvaraRadera