söndag 2 januari 2011

Nu när det varit plusgrader ett par dagar så har snön smält undan såpass att jag nu kan skymta vår gamla koppargryta som vi använder som ett ministenparti:) I grytan har vi en hel del Saxifragor men även denna lilla juvel Armeria maritima x caespitosa 'New Sealand Form' en alldeles bedårande söt liten sak som bara är ca 10 cm hög och blommar väldigt länge. Nu längtar jag efter att få se de första små knopparna som liknar små pärlor fast det lär väl inte bli förrän om tidigast 4 månader;) Men den som väntar på något gott................
Det är många som undrar vad det är för växt överst på min blogg så därför tänkte jag skriva lite om den:) här är ytterligare en bild på bokharabindan (Fallopia baldschuanica) den tillhör slideväxterna och är näst intill ett ogräs:) Den kallas inte för inte "arkitektens tröst" den växer nämligen enormt fort och mycket och man måste hålla efter den under hela växtperioden annars skulle vi inte kunna gå in genom portalen. Silverregn är ett annat vackert namn på denna växt.

6 kommentarer:

  1. Din entre till trädgården är underbar!

    SvaraRadera
  2. Silverregnet pryder verkligen sin plats. Tror inte den går uppe här.
    Den lilla rosa är ju jättesöt!

    /Anette

    SvaraRadera
  3. Den där växer ju vid motorvägarna i Tyskland.Det ser så vackert ut med en grön mur med de vita blommorna.Tacksam växt

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt när snön börjar töa och packa sig lite - här kan jag ana de stora grästuvorna i skogen och nu sjunker jag inte långt ned i snön med träskorna (envisas med att ha träskor året om när jag går till komposten). Jaha..... är det så bokharabindan skall se ut?! Då är nog min på väg att dö.... den vill inte växa till sig och inte blomma. Står halvmörkt och halvsurt, kanske inte optimalt? Den skall i alla fall få sig ett rejält klipp snart och en stor giva gödsel - eller inte?..... :)

    SvaraRadera
  5. Härliga blommor både den lilla och den stora! Tänk om 2-3 månader går vi kring och spanar i rabatterna varje dag för att se vad som dyker upp! Intet är som väntans tider!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  6. silveraxen med vita blommor är också fina älskar dom

    yvonne pira

    SvaraRadera