torsdag 6 januari 2011

Säkra kort!!

En av de absolut första dagliljorna jag köpte var H. 'Chicago Apache' och det var ett riktigt lyckokast;) Så kan det gå:) Det kunde ju lika gärna blivit så att de inte alls hade trivts hos oss och jag då inte intresserat mig så mycket för dagliljor - VILKET ÖDE!!! Ve o fasa. Kanske att just dagliljorna med prefixet 'Chicago' trivs extra bra i vår trädgård men jag måste säga att säkrare kort får man nog leta efter:) De är kraftiga, enormt rikblommande och bara såå underbara:) Denna 'Chicago Apache' ska vara ca 70 cm hög men den är nog lite högre hos oss. 'Chicago' serien kommer från USA och hybridisörerna Marsh-Klehm. Vi har för närvarande 10 st i serien och planerar att köpa i alla fall två till i år:)
H. 'Chicago Sunrise'
H. 'Chicago Cardinal'
H. 'Chicago Candy Cane'
H. 'Chicago Firechracker'
H. 'Chicago Peach'
H. 'Chicago Weathermaster'
H. 'Chicago Heirloom'
De andra vi har är H. 'Chicago Knobby' och H. ' Chicago Rose' men av någon anledning har jag inga foton av dem. Äntligen är det snart dags att beställa nya sorter och gissa om jag njuter när beställningarna är skickade och man bara väntar på leverans:))

9 kommentarer:

  1. Verkligen härliga dagliljor!
    Funderar för fullt på växtval till nya rabatter samt utökning av gamla och jag skulle verkligen vilja ha några dagliljor. Ska kolla in Chicago-gruppen :)

    Ha en fin dag!
    Kram
    Sandra

    SvaraRadera
  2. Härliga dagliljor - och visst hade det varit förfärligt om du inte hade blivit biten! Då hade du ju inte kunnat dela med dig till oss andra av dina erfarenheter och fina bilder... =)
    Jag har nog plats för någon daglilja till. Kanske en Chicago?
    Kram Helen

    SvaraRadera
  3. 'Chicago Heirloom' är en av mina favoriter!
    Har nog en som heter chicago silver... och chicago prinsess....? Och några till...

    SvaraRadera
  4. Underbara dagliljor! Det är bara att konstatera att jag har blivit rejält biten av det här med dagliljor.
    Bra att få ett tips på vilka som är bra. Ska hålla utkik efter Chicago-serien framöver.
    Ha det gott //Elinore

    SvaraRadera
  5. Kan tänka mig varenda en av de där!
    /Anette

    SvaraRadera
  6. ...och här hos dig var det en massa uppiggande färger igen! Härliga växter, dagliljorna! Fast det är tur att de sover nu, i det här vädret...

    SvaraRadera
  7. Härliga dagliljor Monne! Det är så bra med de här Chicoagosorterna, de flesta verkar vara väldigt bra. Min favorit är nog Chicago Sunrise men det beror nog mest på att det är den jag haft längst, men den är otroligt kraftig och starkväxande.

    SvaraRadera
  8. härliga underbara dagliljor:)

    SvaraRadera
  9. Tillhör dem som inte är så glad i dagliljor. De trivs inte speciellt bra i min jord heller. Tror jag har tre olika och bara Stella D´oro blommar här.

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera