onsdag 26 januari 2011

Finlands vita ros!

Den här rosen är en favorit när den blommar:) Ibland har vi otur att just när den ska till att slå ut så börjar det regna och då blir hela buskens blommor som rostiga pluppar men 2008 var den så här vacker:) Rosa pimpinellifolia 'Plena' eller spinosissima (Finlands vita ros) heter denna doftbomb;) Fick en liten pinne av vår granne för många år sedan (tror det var -90 eller -95) och jag bara tryckte ner den i leran:) Man skulle väl tukta den men det har vi aldrig gjort. En del rotskott skjuter den men det går oftast att gräva upp och det brukar inte vara svårt att bli av med dem:)
Det finns tydligen en oändligt massa varianter av denna ros med färger från vitt - creme- ljusgul och från enkla till fyllda eller dubbla blommor. Den egenskap som alla har är väl doften och taggigheten:) För taggig DET är den, små små taggar längs hela stammen. Därav det latinska namnet spinosissima = mycket taggig. Att den ibland kallas pimpinellifolia kommer av bladens form som liknar pimpinellsläktet= Sanguisorba :) Vår buske har vita blommor som väl närmast kan beskrivas som fyllda.

7 kommentarer:

  1. Tjusig! Jag har en enkelblommande spinosissima och jag gillar den skarpt. Men den fyllda är nog ett strå vassare!
    Kram Ester

    SvaraRadera
  2. Den gillar jag... den blommar över lite fort bara.
    Eller har jag fått fel för mig?
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Nja jag gillar den inte..vet inte varför men skulle tro för att den finns överallt här, ger massa rotskott och blommar över för fort. Men den är vacker och se då den blommar.
    Berit

    SvaraRadera
  4. Underbart vacker! Vi har en buskros med vita blommor, som inte heller tål regn, men den är inte så taggig, så det måste vara en annan sort.
    Ha det riktigt gott!
    Christina

    SvaraRadera
  5. Gillar den mycket även om blomningen är kort! Har inte upplevt att den är känslig för regn. Passar väl in i sin miljö. Massor av rotskott, de tar jag med gräsklipparen eller säljer av på Tradera.
    En extra planta kom via Rosenposten, som ersättningsplanta för en som var slut, viss besvikelse.
    Ha en fin dag!
    /Anette

    SvaraRadera