fredag 7 januari 2011

Kom liljor och Akvileja.......................

Det finns nog ingen trädgårdsväxt som är så älskad som aklejan. Tyvärr så korsar de ju sig hej vilt med varandra och frösår sig också friskt i rabatterna men de är ju lätta att rycka upp om man inte vill ha fler än de man har:) Jag köpte frö från Impecta på denna Aquilegia clementine 'Salmon Rose' för flera år sedan. Fröfirmorna har väl odling under ordnade former eftersom alla plantorna såg likadana ut när de väl började att blomma, där var det inga "hybrider" vad jag kunde se:) Den kallas för klematisakleja har jag hört. Jag tycker den är så läcker med sina upprättstående blommor och den blommar enormt mycket o länge.
En annan akleja jag sådde heter A. caerulea 'Frilly Dilly Sky Blue' och det är en 70 cm hög akleja med stora vackert mörkt blå blommor. Jag brukar låta en och annan fröplanta som kommer i rabatterna stå kvar för ibland kan det bli väldigt vackra exemplar:)

10 kommentarer:

  1. Jag gillar när de korsar sig tjoflöjt!
    Det blir sådana roliga överaskningar!
    Dem är man ju inte så bortskämd med annars menar jag.
    Linda

    SvaraRadera
  2. Jag gillar aklejor och har en del i min trädgård också..
    Berit

    SvaraRadera
  3. Har också en bunt aklejor, låga, höga, vita, blå, rosa enkla dubbla osv. den där 'Salmon Rose' är verkligen härlig. Får ofta kommentarer av besökare om den. fröplantor efter den har varit helt ok.
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Här får de uppföra sig som de vill :-) Aklejor av alla de slag kan man aldrig få för många av :-)

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  5. Åh, man blir så lycklig av dessa underbara trotjänare i trädgården. Nu fick du mig att längta ännu mer efter den kommande säsongen. Bort med all snö, fortare än kvickt!

    SvaraRadera
  6. Aklejorna är roliga eftersom de är så promiskuösa. Det kan dyka upp precis vad som helst i rabatterna - och gör det också! Men eftersom de är så spridningsvilliga skär det inte heller i hjärtat när man rycker upp dem som hamnat på fel ställe. För många kan de inte bli! =)
    Kram Helen

    SvaraRadera
  7. Tycker också om Aklejan. Var i en gammal trädgård en gång där det växte fullt med aklejor som korsat sig med varandra i många år. Jag har aldrig sett så många olika på samma gång, enfärgade, flerfärgade , enkla, fyllda ja allt vad du kan tänka dig...helt fantastiskt.
    Ken

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det är spännande när de korsar sig, man hittar så mycket kul i rabatterna! Den där blå var riktigt läcker !
    Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  9. Oj så roligt att se, jag har faktiskt beställt en klematisakleja ifrån en engelsk fröfirma. Aklejor är så vackra! Mimi

    SvaraRadera
  10. Visst är de söta, Aklejorna och jag hittade några fröer så jag tror jag skall så några och ta med till stugan, för konstigt nog finns inga där.

    Härligt att ha ett så stort utrymme för sådder och förökning och roligt att det lyckas för er, måste vara tålamodskrävande att så Roddisar och dagliljor, det tar ju ändå några år innan de blir stora.

    ha en skön helg :)

    SvaraRadera