söndag 9 januari 2011

Minnen!

Idag har jag fortsatt mitt arbete med bildsortering i datorn och nu är jag äntligen klar;)) Det är inte klokt vilka känslor och till och med dofter man förknippar med vissa växter. En sådan är Lamprocapnos spectabilis (tidigare hette den Dicentra). För mig betyder den barndomshemmet, av någon anledning mormor:) och sädesärlor:) Där jag bodde från 3 års ålder till jag fyllde 10 bodde vi i ett gammalt torp utanför Kungälv och i trädgården precis nedanför fönstret till mamma och pappas sovrum fanns en enormt stor löjtnanshjärta. Mormor och morfar var ofta hos oss i perioder och det är kanske därför jag förknippar den med mormor. Sädesärlan vet jag inte varför jag tänker på men troligtvis för att de dök upp ungefär samtidigt i trädgården:)) Den här bilden fick mig att bli sittande en stund idag och minna mig bort till barndomens alla vårar. Konstigt att man bara minns alla roliga saker:) Det är vid den här tidpunkten på året när löjtnantshjärtat kommit upp så här långt som man VET att nu är våren här:) Allt är skirt och alldeles nyfött och man upptäcker hela tiden nya växter som poppar upp i rabatterna. Fåglarna kvittrar hysteriskt och man vill vara ute så länge som möjligt:)

Efter bara någon vecka kommer de första blommorna. Små fulländade konstverk i form av hjärtan i rosa och vitt. Du milde vad knäpp man är:) Får skylla på rejäl vårabstinens:))

5 kommentarer:

  1. Ja idag har töandet ingivit hopp om barmark. Men attans va halt det är på vägarna. Hade gått bättre med skridskor på bilen än däck;)

    SvaraRadera
  2. Mmmmm - vet precis vad du menar med blommor och minnen :) Så fint :)

    Björnrot du vet, när jag rör den och känner doften, tänker jag alltid på barndomshemmet och min farmor. Växten kommer från hennes sommarstuga som fanns i Borås och när vi bodde i gäststugan, och om sommarkvällarna gick genom kohagen för att bada i insjön :) Härligt när vi kan ha så ljusa och fina minnen.

    Ha det, kram ♥

    SvaraRadera
  3. Nog finns det växter man minns och förknippar med olika personer eller platser.
    Härligt med löjtnantshjärtan. Har både den vanliga och en i vitt.
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Fint med blommor som väcker minnen :)
    När jag flyttade hit fanns det tre stora buskar med löjtnantshjärta. Men dom tyckte nog inte om mej för dom dog alla tre:( Som tur var så flyttade jag en till vårt torp och där trivs den ypperligt.
    Har däremot den vita här hemma som funkar bra.
    // Elinore

    SvaraRadera