söndag 28 augusti 2011

Växtmarknad i Lerdala!

I går var det växtmarknad i Lerdala utanför Skara. Vi sålde inte själva utan var med Micke Zvorc som sålde rhododendronplantor:) Resan dit tog drygt 2 timmar så vi fick gå upp redan vid sextiden på morgonen. När vi kommit på plats och fått upp alla plantor på bordet var det som om någon släckte ljuset - det blev jättemörkt och så började det att regna och åska . Blixtarna rände över himlen och regnet fullständigt vräkte ner:( Men nästan på pricken 11.00 upphörde regnet och solen tittade fram:)) åskan mullrade visserligen hela tiden och det var kvavt som i en regnskog men det var väldigt trevligt att gå omkring och prata med alla som man kände och att handla lite:) Köpte 2 Irisar, 1 daglilja 'Quilt Patch', Penstemon fruticousus var. scouleri Albus, Platycodon grandiflorus 'early Sentimental Blue' En vit blåverbena (Verbena hastata Alba) sedan vann vi några växter också:) När vi kom hem igen till Micke blev vi bjudna på en underbar middag:) Klockan var halv 8 innan vi var hemma hos oss - nöjda med dagen och mätta och belåtna;) jag var dock helt slut så det blev inget bloggande i går.
Skyllde idag på att mina handskar var blöta:) hade låtit dem ligga ute i regnet så det blev bara att gräva ner de plantor jag köpte:) Har haft besök av dotter och barnbarn och sedan min syster och sonen kom efter att jag ringt upp och sagt att han kunde få mat:)) En dag som gick i slappartagens tecken:)
Var dock ute på en runda och såg då att denna Iris sibirica 'Heliotrope Bouquet'åter blommar:) Det är roligt med en sibirica som remonterar så här på höstkanten, det gjorde den även förra året. Fantastiskt att den har orkat att slå ut i allt detta regnande, många växter ligger som hopgeggade klafsor i rabatterna.
Rudbeckia hirta (sommarrudbeckia) kämpar tappert att visa upp sina blommor mellan skurarna:)

4 kommentarer:

  1. Roligt med trädgårdsträffar :) Jag har varit lite lat med det ämnet i år, får ta lite paus ibland men får lite av varan på torsdag :)

    Tja - vädret är ju som det är - idag konstigt väder med först regn (tajmade in en regnskur när jag tog morgonrundan och var som en dränkt katt när jag kom hem :), sedan härlig sol men mycket vind. Just nu satte värsta åskvädret igång - tur att jag inte vände upp krukorna igen, som jag tömde på vatten idag.

    Ha det gott, kram :)

    SvaraRadera
  2. Hade varit kul att komma upp och kika, fast det skall erkännas att jag aldrig gett mig iväg med tanke på vädret, det passerade ju mitt några minuter innan det nådde er :-) :-)

    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  3. Tyckte väl jag såg dig i vimlet :-) Fast riktigt säker var jag inte, har ju bara sett dig på bild här på bloggen. Jag var med och sålde igår. Riktigt roligt (förutom åskskuren då) Ha det gott
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  4. Vad ni har mycket trädgårds aktiviteter runt er här omkring finns det inte mycket//Britt

    SvaraRadera