söndag 5 juni 2011

Blomsterfestival!

Igår var vi på en bussresa till Danmark (detta var alltså anledningen till att jag inte kunde kommentera era bloggar i går) det var STAbod som anordnade denna resa till blomsterfestivalen i Fredrikshamn:)) Här fick jag och Göran vårt lystmäte när det gäller rhododendron och hosta bland annat:)) Det är en växtmarknad som jag varmt kan rekommendera, där finns både det ena och det andra i växter, hönsutställning, sångkörer, magdans och mycket mer:)) Det var dock inte så lätt att fotografera för det var soligt - MYCKET soligt och varmt:)

Efter att ha vandrat runt på växtmarknaden och handlat lite och packat in i medhavda backar i bussen bar det av till en besöksträdgård strax utanför staden. Kommer inte ihåg vad paret hette men oj vilken vacker trädgård och vilket värdpar:)) dessa rhoddarna nedanför en av flera vackra katsuror går inte avför hackor. Det var lummigt och skuggigt i deras trädgård vilket var underbart i den värmen som var.
Snygga samplanteringar.
Här har några hittat en fin sittplats för sitt kaffe:)
Nästa besöksställe var inte sämre:) även detta par har jag tappat namnet på tyvärr. En otroligt vacker trädgård hade de i alla fall. Kolla denna i gräsmattan "nergrävda" ring/mur av stora stenar, så himla snyggt:)
En närbild på muren.
Fortfarande svårt med ljuset när jag fotade (hade bara med min lilla kamera)
Trillium..............
Dactylorhiza (ängsnycklar) efter detta sista besöket där även detta värdpar bjöd på kaffe åkte vi tillbaka till färjan som avgick 20.30 till Göteborg. Det var snabbfärjan men det tar ju ändå 2.5 timme till Gbg och sedan resten av vägen med diverse stopp för avstigning så vi var hemma ca 23.30 och då var man rätt mör:)) Nu ska vi ut och försöka att plantera alla växter som vi köpte. Vilka det var återkommer jag till lite senare))

1. Vilken härlig resa! Gunilla

2. MMmmmmmmmmumsigt!

3. Vilka trädgårdar! Den där rhododendrondungen! Och stenringen!
    Ska bli spännande att se vad ni har hittat!
    Ha det gott!/Laila

4. Ska bli kul att se vad ni köpt//Britt

5. Tråkigt att vi inte kunde följa med men det är svårt att vara på två ställen samtidigt. Härligt att du visar lite bilder.
    Kanske du skall putta in ett litet r i Tillium för att underlätta spekulanter på denna vackra blomma :o)
    Karin // den petiga

6. Vilken underbar resa ni gjort, förstår att bussen var fullackad:)
    Ha en underbar dag!!

7. Önskar jag kunde ha mer rhododendron här, men de flesta fryser ihjäl här varje vinter. Funderar på att skaffa de finska så att jag har något annat än Catawbiense grandiflorum och Nova zembla (som rådjuren äter upp alla blad och knoppar på varje vinter dessutom :-) :-) :-)

Ha det gott!
    Christer.

8. Vilken härlig resa ni verkar ha haft. Här har det mest blivit färjan mellan Kolhättan och Svanesund de senaste dagarna. Men i morgon ses vi - det skall bli jätteroligt.