måndag 3 september 2012

Höga skönheter!

 Förra året köpte vi en lök av den fyllda tigerliljan (Lilium lancifolium Florepleno) Då den ju har en så att säga stark färg, visste vi inte riktigt var vi skulle plantera den;( (smart att köpa en sådan lök då eller?) den tar ju lätt överhanden i en rabatt och färgen kan vara svår att kombinera med andra färger. Så vi planterade den i en rabatt som mest är buskar i:) Nu blommar den och jag måste ju säga att den är spektakulär så det förslår:) Där i allt det gröna gör den sig verkligen och liljebaggarna har varit snälla mot den också:) Visste inte att den skulle bli så hög dock, ca 110 cm hög är den.
 Närbild på en blomma. Det är svårt att föreställa sig att den löken man pluttar ner i jorden ska utvecklas till något så vackert.
 Nu blommar även astrarna, en sort som jag fick av en äldre dam som bodde granne med oss förr. Troligen en Aster novae-angliae (luktaster) den ska enligt uppgift bli 90-120 cm hög men min är nog minst 160 cm men det är den enda som stämmer överens med utseendet:)
Där blir man också förvånad att den här lilla fula brunrufsiga knopp ska bli en så vacker blomma:) De här astrarna är fantastiska snittblommor.

5 kommentarer:

  1. Vilken härlig färg på liljan! snygg nu på sensommaren och på första bilden anar jag lite blått i bakgrunden, får mig att tänka på färger och att just rätta nyansen av blått och orange, är himla fint ihop! kanske någon stormhatt? eller blå veronika :)
    Ha det bäst, kram :)

    SvaraRadera
  2. Lotta: Det blå du kan skymta i bakgrunden är berget;) Det finns inget annat i den rabatten förutom Rhododendron, viburnum och andra gröna buskar:)

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker lilja Monne! Idag skall jag plantera fler höga perenner.../Anja

    SvaraRadera
  4. Underbar Lilja, nu ser jag fram emot alla astrar som står ända tills frosten kommer. Då är nästan ännu vackrare. Kram/Fia

    SvaraRadera
  5. Tack för påminnelsen! Någonstans i mina rabatter finns det småplantor av dubbel tigerlilja. Det hade jag nästan glömt bort. Var exakt är glömt sedan länge. Man får hoppas att de visar sig så småningom och blir lika fina som dina!

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera