lördag 8 september 2012

Grön juvel och lite annat!

 Idag blev det en lång dag, först var det Botan klockan 10 för att förbereda inför sticklingskursen som Rhododendronsällskapet höll med Michael Zvorc som kunnig lärare. Jag var men fast mest som kaffetant;) Innan klockan slog elva och kursen skulle börja gick jag bort till butiken och hittade en fasligt massa snygga saker:) Detta var det som jag kom hem med, det var nära att det blivit två Echinaceor till men jag sansade mig i sista stund:) Den här är riktigt, snygg lite grönaktigare i verkligheten. 'Green Jewel' heter den och visst var den en juvel:) Den blir 70-80 cm hög.
 Nästa var den här läckerbiten med riktigt mörka, nästan svarta stjälkar. 'Profusion' var namnet och höjden ca 50 cm.
 Riktigt vit och fin är den här som till skillnad från 'Alba' är kortare i kronbladen och är grön i mitten i stället för orangebrun. 'Purity' heter den och 60 cm hög står det att den blir. Ja nu hoppas jag att de överlever vintern det är ju ett litet vågspel med Echinaceor, en del överlever inte en enda vinter och en del har jag haft i flera år.
Några Calluna vulgaris blev det också 3 onamnade och en namnsort som för övrigt var rätt olik de andra, Calluna vulgaris 'Skyline' hette den och det är den helgröna i förgrunden. Vet inte vad det blir för färg på blommorna (om det blir några) men den är snygg i sig själv så det gör ju inget:) Hemkommen från Botan och en sväng till Micke o Pia Zvorc där vi fick god mat o dryck blev det "hembesök" hos svärmor som behövde lite hjälp. Nu är man lite mör så det blir att sätta sig med fötterna i högläge och slappa framför tv:n med ett glas rött:)

9 kommentarer:

  1. Låter som om du har haft en härlig dag!
    Jag hittade inget fint alls utanför butiken när jag var på botan häromdagen, men en sak som du som har mycket ljung kan svara mig på, det är om dom där man köper nu (som på din bild) verkligen klarar att övervintra? Jag har inte vågat köpa några höstljungar just för jag trodde dom var slit och släng...

    SvaraRadera
  2. Alla Calluna vulgaris är perenna ljungplantor och är verkligen värt att köpa. Calluna (höstljungen) vill gärna stå i lite mer surjordsrabatter medan vårljungen Erica carnea vill ha lite mer vanlig jord:) Brukar i slutet av säsongen när de (Plantagen typ) rear ut sina Calluna för "ingenting" köpa på mig en hel del och det blir finfina "mattor" av ljung året efter:) Annan ljung som klockljung och Hebe är oftast inte perenna.

    SvaraRadera
  3. Jasså, var det bara tre i dina påsar? Jag tyckte jag såg några fler:-) Jag känner själv att jag nästan slutat tänka på trädgården, även om jag också köpte ett par plantor på vagnarna. (Hittade en kul näva också) De kommer ner i morgon, idag tog jag en 2-timmars tur i skogen och plockade svamp när jag kom hem. Det är så skönt och avkopplande.
    Kul att ses,
    Lotta

    SvaraRadera
  4. Jo Lotta, det var mer i påsarna från början men jag plockade ur dem i sista stund:) Fast knäpp som jag är ångrar jag mig lite nu:)

    SvaraRadera
  5. Det konstiga är att jag som inte ens hade fått ner dem i påsarna ångrar mig:-) Den gula var ju supersnygg. Fick med mig dina två översta som tur är:-) Profusion är riktigt snygg med de mörka stjälkarna. Det var en härlig dag, med så många spännande sticklingar. Jag hoppas att några tar sig, men jag har ju en fosterföräldrer till mina som är långt mycket bättre än jag på det där med att ta hand om små plantor:-)/Lotta

    SvaraRadera
  6. Då skall jag shoppa! Den enda jag har köpt blommande iår är just en klockljung..:-S Har gjort iordning en grus-torvrabatt där alla ljungar skall få bo.

    SvaraRadera
  7. ÅÅ vilka fina inköp, grön av avund för att ni kan fynda där:)))
    Ha en underbar dag!!.

    SvaraRadera
  8. Vilka underbara Echinacea. De skulle jag gärna också vilja ha.

    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  9. Åh vad fina de är, Echinaceorna och det är så trist att de inte trivs hos mig, för blöt och kompakt lerjord gissar jag - kämpar men får inte bukt med leran. Har sett flera bloggare som har hav med Echinaceor tillsammans med gräs - så himla fint!

    I går hade jag slappardag, klippte bara gräsmattan vid stugan, det tog visserligen lite tid för det var långt, men sedan slappade jag, satt och stickade och njöt av solen. Idag har jag varit ute i trädgården och fixat, har fått tillbaka lite trädgårdslust igen, det är väl så att den kommer och går. Ha det gott ♥

    SvaraRadera