fredag 18 februari 2011

Vad ska jag plantera?

Den här rabatten som vi kallar för "Hönsgårdsrabatten" anlade vi 2005 där förut hönsgården hade varit:) Eftersom det är ett rätt så skuggigt läge planterades Rhododendron och Hosta i huvudsak. Den stora brunnsringen i betong har jag ingen aning om var ifrån den kommer, men den låg i närheten och Göran rullade dit den:) Tung som sjutton och numera full av jord så får den ligga där:) Ja brukar plantera lite olika i den varje år men nu funderar jag på att plantera någon perenn växt där. Vad tror ni om det? Har ni några förslag på växter? Detta fotot är från juni 2006.
Detta fotot är från mars 2009 och här har ju inte hostorna kommit upp ännu men Rhoddarna har växt bra på bara några år.
År 2010 såg det ut så här:) Nu är det snart helt tätt mellan växterna så det är inte mycket rensning här nu:))
Den 26 juni såg det ut så här och här ser ni också brunnsringen som jag pratar om:) Här har vi inte ännu fått upp planket men................
......en månad senare såg det ut så här:)) Så hjälp mig gärna med förslag vad jag skall plantera i brunnsringen, funderar själv på ett mindre träd eller extra large Hosta men jag är öppen för alla förslag:))

9 kommentarer:

  1. Hej hej!

    Jag tror det blir snyggt med ett litet träd.
    Varför inte en röd ormhassel:-))

    Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Ja en röd ormhassel låter ju jätteläckert:) Det ska jag skriva upp på listan, tack!

    SvaraRadera
  3. OJOJOJOJOJOJOJOJOJ!!!!
    SÅ fantasiskt vackert!

    SvaraRadera
  4. Varför inte en klemtis som får slingra sig nedåt och in mellan alla hostorna? :)
    Jätte snygg rabatt e de! gillar skuggrabatter med mycket olika gröna toner!

    Ha en trevlig fredagskväll!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset Sandra, tror jag vill ha lite höjd men det kan ju vara ett kompliment:) Nackdelen är nog läget får nästan bli viticella eftersom de trivs lite skuggigare:)

    SvaraRadera
  6. Mm det finns ju lite välja på om man säger så.
    Jag såg en fin ros som en man hade planterat just i något likandne som vällde över och det var super fint. Skall se om jag hittar bilden så kanske jag kan skicka den till dig.
    Vilket fint jobb ni har gjort med den stora rabatten.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. Skuggsida är ju bara så tacksamt. På min norrsida stormtrivs gillenia, sockblomma, myskmadra, trillium och faktiskt även trädpion (det är ett ljust norrläge). Om jag skulle välja buske skulle jag ta japansk buskrosling eller trollhassel eller varför inte japanskt olvon som också är underbart.
    Lycka till
    Eva

    SvaraRadera
  8. Spännande läsning :) Jättefin rabatt och det är roligt att läsa dina tips. Jag har en rabatt i halvskugga och det är roligt med nya växter. Jag har sockblommor av olika färger för bladen är så fina, passar väl ihop med röda lönnen och alunrot. Buskrosling var ett bra tips, det noterar jag med :) Trädpionen kanske jag skulle flytta dit för den trivs inte där den är - himla bra inägg tycker jag, återkommer och ser vad för fler tips du får :)
    Ha en skön helg :)

    SvaraRadera
  9. Vad är det för träd som står till vänster på bild 4 ?

    SvaraRadera