torsdag 21 augusti 2014

Vanligt kvinnonamn!

Upptäckte idag att Clematis 'Asao' blommar:) Den tillhör Patensgruppen och den har bara blommat med en enda blomma förut och jag trodde aldrig att den skulle blomma i år efter den här torkan som vi haft men WOW vad glad jag blev när jag upptäckte två knoppar till:) Den har stora blommor, ca 15 cm och  ibland kan det även förekomma dubbla blommor:) Såg någonstans på nätet att 'Asao' tidigare var ett vanligt kvinnonamn i Japans högsta socitet men också namnet på den stad som Kasushige Ozawa kommer ifrån. Han är alltså mannen som tog fram denna underbara klematis 1971.
Såg även att Ptelea trifoliata (klöveralm) blommar igen, eller också är det knoppar från i juni som inte slagit ut förrän nu :) Hoppas att det är uppehåll i morgon så att jag/vi kan hinna att rensa undan lite innan helgen då vi får bussbesök både lördag och söndag:)

2 kommentarer:

  1. Grattis till blomningen och lycka till med allt bussfolket.
    Anette

    SvaraRadera
  2. Visst är det kul när man får veta lite om växtens historia och om dess namn så som du vet om din fina klematis.
    Men, klöveralm måste jag googla på - har aldrig hört namnet! /Anja

    SvaraRadera