torsdag 14 augusti 2014

Kanske beror det på regnet!

De senaste dagarna har det varit spridda regnskurar, emellanåt har det fullständigt vräkt ner men det är fortfarande torrt en bit ner i marken. Hur som helst känns det i alla fall skönt att regnet nu äntligen behagar att falla över oss här på Alen:) Kanske är det regnet som gjort att spindeltaklöken blommar, fin är den i alla fall:)
 Clematis tex. 'Mienie Belle' har jag skrivit om förut men den tål att skrivas om igen;) Har i år verkligen satt fart efter att ha varit lite långsam  starten (planterade den för ca 2 år sedan), här ihop med fackelblomman Lythrum salicaria 'Rosy Gem' den enda av fackelblommorna som inte rådjuren "snaggat" :) 
Ny för i år är den här klematisen, C. 'Viola' den tillhör de sena storblommiga och ser verkligen lovande ut. Hoppas att beskrivningen av den stämmer - "starkväxande o blomvillig" :)

7 kommentarer:

  1. Ja jag niger och tackar för regnet. Det gör nog växterna också.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Ja Monne! Nu har vi fått regn för kung och fosterland! Jag skulle nog kunna nöja mig med de nästan 100 (enlig vår regnmätare) mm vi fått den senaste veckan.
    Vilken tjusig klematis din 'Viola' är!
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Grattis till 'Viola' och till regnet. Se till att 'Viola' har gott om utrymme att breda ut sig, för starkväxande är just vad hon är. Blir kanske inte högre än 2 m men får så många skott att hon blir lika bred år båda sidor (3-4m).

    SvaraRadera
  4. Spindeltaklöken så söt och en 'Viola' skulle jag ju vilja ha.
    Ha det så bra i helgen
    Anette

    SvaraRadera
  5. Åh, Monica, jag kände inte igen dig, jag har ju varit i din trädgård och brukar titta på din blogg! Det var många ansikten som var bekanta, men det tar tid ibland att komma på varför. Så stolt jag kommer att vara när du visar bilder på en lite udda hortensia på din blogg om några år. Anja Hill tog skott i början av juli och det levde för ett par veckor sedan, jag fick foto på mail från henne. Den 8 juli skrev jag ett inlägg om mina hortensior och där finns det två bilder om den sorten också.
    Tack för de fina orden, de värmer, men jag blir lite knäsvag när jag tänker på hur fin, artrik, välskött, påkostat och inspirerande din trädgård är. Jag kommer ihåg att mitt intresse för hostor sparkades igång efter besöket hos dig. Du hade skyltat och jag tog bild på skyltarna som gjorde det enkelt för mig att jaga. Vilket inte var så lätt, skulle det visa sig. Åh, vad kul att världen är så liten.....
    Håll mig informerad om hur det går med skottet, jag kan skicka över texten på etiketten om sortens härkomst.
    Ha det gott!
    Marta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, då var det därför jag tyckte att det var något bekant över dig:) Hoppas att skottet tar sig nu, jag tog ett foto av etiketten så du behöver inte skicka bild:) Nu när vi "känner" varandra kan vi ju hädanefter lättare "talas" vid via våra bloggar:) Ha det gott/Monne

      Radera
  6. Vacker taklök som står i en helt underbar kruka ;-))
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera