fredag 26 juni 2015

Vackrast av dem alla :)

 Det märks verkligen att det varit varmt några dagar :) Nu börjar både pioner o klematis att slå ut. Här har Paeonia lactiflora 'Best Man' slagit ut rejält på bara en dag:)
 Tillsammans med jättedaggkåpa (Alchemilla mollis) blir effekten fin så här i kvällningen :) Gillar för övrigt dess ljuvligt limegröna blommor som är så perfekta till buketter :) Brukar klippa bort blommorna senare när de vissnat för då ser de allt annat än fint ut.
 Även Clematis ''Hagleyhybrid' slog äntligen upp sina svällande knoppar, den här plantan har börjat att få lite storlek nu och den gör sig nog bäst så här lite mer i halvskugga eftersom blommorna annars snabbt bleks i solen.
 Ytterligare en växt som vi "snöat" in på är Cornus, nu är de nog som vackrast och här är det Cornus kousa var. chinensis (Kinesisk Blomsterkornell) som också fått lite storlek nu efter några år och verkligen lyser i skymningen :)
 Blommorna, eller högbladen i närbild. Nästan vita och ca 13 cm i diameter, från spets till spets om man rätar ut bladen.
Vackrast av de vi har är nog ändå Cornus kousa x florida 'Venus'. Hon har efter att först ha haft gröngula blommor när de först slår ut, nu fått den färgen och storleken som man väntat på :) Helt kritvita blommor som är nästan 20 cm i diameter.
Önskar er alla en härlig och solig helg :)

6 kommentarer:

  1. De där blomsterkornellerna, om jag ändå kunde, men jag får njuta av dem då jag är på ställen där de trivs.
    Första luktpionen här slog ut idag, Buckeye Belle. Best Man ser finfin ut.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Så otroligt fina korneller! Måste genast kolla om det går att odla dem här!
    Allt gott!
    Laila

    SvaraRadera
  3. Hejsan Monne! Så himla fint det blommar hos dig. Blomsterkornellerna har tydligen sitt önskeväder i år. Jag kan tänka mig att den milda vintern har gillats av dem. Däremot en del värmekrävande blommor står och stampar så som trädgårdshibiscus vars blad började synas rätt nyligen.
    Daggkåpa är helt klart en tjusig växt och de limegula/-gröna blommorna passar så bra till mycket. Men, men. I en liten trädgård som min vill man odla även annat än daggkåpa...;-) Tyvärr vill de ta över trädgården om jag ger dem en chans...;-(!

    /Anja

    SvaraRadera
  4. Kul att du visar blomsterkornell eftersom jag stötte på en stor buske idag och undrade vad det var. Mycket läcker.
    Anette

    SvaraRadera
  5. ÅÅÅ jag vill också kunna ha de cornus sorterna :) såå vackra!!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  6. Blomsterkornellen var verkligen fin. Vilken underbbar buske med så stora blommor (eller högblad som ju ser ut som blommor tycker jag). Verkligen imponerande och kul med en så annorlunda växt.
    Önskar dig en fin vecka! Anna-Karin

    SvaraRadera