onsdag 17 juni 2015

Några skägglösa!

 Äntligen börjar de skägglösa irisarna att blomma detta är Iris sibirica 'Kleiner Schmetterling'. Den här har jag fått av en trädgårdsvän, inte så lätt att få tag på i Sverige. Det är fortfarande många som står i hård knopp ännu,  men med lite  värme och sol så kommer de också att slå ut snart:) Idag blev det plötsligt kallare igen och regnet öser ner men nu kan jag med gott samvete göra annat som t.ex tvätta lite :) 
 En av favoriterna I. sibirica 'Sweets of May' som jag var med och beställde från USA för några år sedan. Årets beställningar verkar dock inte ha klarat sig :(
 I. sibirica 'Silver Edge' är mycket vacker med sin tunna vita/silverkant. Den brukar man kunna få tag i på de flesta plantskolor.
 I. sibirica 'Papillon' är ytterligare en liten sötnos, kommer dock inte ihåg var jag fått den ifrån.
 Den här däremot har jag frösått, fick fröer från trädgårdsamatörerna och den här blev väldigt vacker med sin ljust, ljust blå nästa vita färg med lite mörkare mitt :)
Iris 'Sibtosa Queen', ytterligare en gåva av min trädgårdsvän :) Den har det nu blivit en större "rugge" av och det är ju då de är som vackrast :)
Så där ja, nu blir det som sagt att slänga in lite tvätt i maskinen så jag får gjort lite nytta i dag med :)

4 kommentarer:

  1. Vilka fina irisar. Den vita var gracil och vacker och de blå är ju underbara. Hur skulle de kunna vara något annat? Älskar blått! I veckan har jag fått irisknölar av en av mina bloggvänner och jag är så nyfiken på dem men får förstås vänta på blommorna till nästa försommar. Bara de nu inte surnar till av all kyla och allt regn.
    Ha det gott! Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Oj, oj så fina! Jag tindrar beundrande, även om jag inte tillhör Iris-fan-klubben:-)!

    Glad midsommar!
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Irisar är så fina och vad många du har!
    Önskar dig en skön midsommar.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera