fredag 19 juni 2015

Skägg eller inte :)

Idag är det redan midsommarafton! Kan inte fatta att det nu blir mörkare efter den här dagen. Ja som tur är blir det ju inte bäcksvart direkt :) Vi har många månader på oss att njuta av goa sommardagar o kvällar. Men idag är det typiskt svenska midsommarväder dvs. halvmulet, himlen svart på vissa håll och lite kyligt i luften :) Det ska bli trevligt att fira midsommar med både barn o barnbarn men framför allt,  jag ska bli bjuden på maten i år. Bara sätta mig vid dukat bord, i år är det sonen med familj som fixar maten till oss alla :) Mycket trevligt initiativ :)
 Har läst en del bloggar och en del verkar inte veta skillnaden mellan de olika irissorterna så nu tänkte jag i all ödmjukhet visa lite grann hur man ser skillnad på en "skäggiris" och en "skägglös" :) Detta är alltså en Iris germanica (Skäggiris) Titta på de brunröda kronbladen så ser ni en ullig/hårig gul sträng mot fästet. Det är det som är "skägget" :) Skäggirisarna har också rizomer som vill ligga ytligt och bli solbakta för att blomma bra. De har en tendens att gräva ner sig själva senare har jag märkt men de ska i alla fall vid planteringen stå ytligt:) Den här namnsorten heter 'Andaloo' och är riktigt maffig tycker jag :)
De "skägglösa" irisarna däremot är oftast inte lika svulstiga som "skäggirisarna. De finns i olika arter och underarter och om ni vill läsa om det har Lotta Bernler skrivit så bra om det på HIH:s hemsida http://www.hih-gruppen.se. De "skägglösa" har mer vanliga rötter och ska alltså inte planteras så grunt. De har heller inte "skägg" som ni ser på bilden av i det här fallet Iris 'Sibtosa Wine' som är en korsning mellan sibirica och setosa :) En underbar stadig och kraftfull iris som snabbt bildar en större tuva:) Jag hoppas att ni som inte visste skillnaden nu har fått lite mer kunskap om hur man ser skillnaden :)
Trevlig midsommar till er alla!

2 kommentarer:

  1. Like vackra är de bägge andå :-) Fast jag måste erkänna att jag bara har ett par skäggiga hos mig trots att de egentligen borde trivas bättre här eftersom jag har sandjord som torkar fort.

    Trevlig midsommar!
    Christer.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina irisar . Jag gillar sannerligen att se bilder på dem och förstår verkligen deras attraktionskraft utan att själv har drabbats.
    Jag måste vara en rätt härdad typ som är så svårflörtad. Som barn ville jag bli religiös utan att lyckas...;-))))!

    Trevlig fortsättning på midsommaren! Tänk att vi fick så bra väder trots alla "hot" om regn, kyla och elände ;-)!

    /Anja

    SvaraRadera