torsdag 31 januari 2013

Populära dagliljor!

'Siloam Red Ruby' (1977)
 Pauline Henry  (Henry-P)

Hon är kvinnan bakom alla dagliljor med prefixet ’Siloam’. Hon föddes 1908 i USA och registrerade sina första dagliljor 1963  som var ’Siloam Satin’, ’Siloam Splendor’ och ’Siloam Springs’ den sista efter platsen där hon bodde, alltså Siloam Springs i Arkansas.

1993 vann ’Siloam Classic Double’ AHS (American Hemerocallis
 Society) Stout Silver Medal , det är sällskapets högsta utmärkelse.
Hon var aktiv i dagliljesammanhang  återstoden av sitt liv, de sista åren registrerade hon 15 namnsorter innan hon slutligen gick bort 2000 i den aktningsvärda åldern av 92 år.

Hennes dagliljor är fortfarande väldigt populära och dagens hybridisörer fortsätter att odla hennes dagliljor eftersom många nya plantor är korsade med ’Siloam’ dagliljor.
Under sin livstid registrerade hon över 450 dagliljor.


Källa: Wikipedia
 'Siloam French Doll' (1978) 40 cm hög, blomma 8cm
 'Siloam Double Classic'  (1985) 40 cm hög, blomma 13 cm
 'Siloam Shocker' (1981) 71 cm hög, blomma 8 cm
 'Siloam Tee Tiny' (1981) 50 cm hög, blomma 6 cm
'Siloam Paul Watts' (1988) 45 cm hög, blomma 13 cm

3 kommentarer:

  1. Alltid intressant med historian bakom ett namn, tycker jag. Här finns tre med 'Siloam' i namnen.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Fina är de allesammans tycker jag. Jag borde absolut ha fler hos mig än vad jag har. 2 st har jag bara.
    Mitt prolbem är var jag skall ha dem.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Borde också ha fler! Ditt inlägg är verkligen inspirerande!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera