tisdag 3 maj 2016

Växterna i "nya" rabatten!

 Tänkte bara visa en del av växterna som vi planterat i "nya" rabatten. Av dessa växter är de flesta i dvärgform så just nu är de väldigt små :) Många av växterna har vi köpt på oss under flera år och nu äntligen har de fått sin slutliga placering :) Den lilla hostan som ni ser till vänster om stenpelaren är minihostan 'Teeny-Weeny Bikini' som jag köpte marknaden i Kiekeberg. Bara 7 cm hög :) På andra sidan har jag satt en hundtandslilja Erythronium pagoda, den flyttade jag från en annan plats så den hoppas jag kommer bättre nästa år.
 Den här lilla Rhododendron nivale sub.sp. nivale köpte vi dock nu senast när vi var i Tyskland, närmare bestämt på marknaden i Kiekeberg :)
 Detta är en av de "gamla" plantorna som väntat några år i kallbänken. En otroligt söt liten rosling där tillväxten på våren ska vara rosa :) En mycket långsamväxande sak.
 Den här lilla sippan (troligen) Anemone nemorosa 'Robinsoniana' vann jag på lotteri :)
På Hachmanns plantskola hittade Göran den här lilla ursöta Rhododendron radicans, han tänkte då att den skulle passa perfekt i "nya" rabatten då den är mycket liten och långsamväxande men framförallt för att den  heter 'Bergen' . Jag har ett speciellt förhållande till just Bergen eftersom min pappa var från Bergen och jag tillbringade många barndomssemestrar där :) Det blir små rosa blomklockor när knopparna slår ut :)
Senare ska jag visa lite fler bilder över en annan del av rabatten :)

4 kommentarer:

  1. Vilka såännande växter ni har samlat på er! Det kommer att bli jättefint. Den där nivale blev jag förälskad i, älskar blåblommande rh. Måste kolla om den går att få tag i här eller via post!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Blir ju jättebra o samla alla pyttisarna på ett ställe där ni passerar dagligen så ni inte miswsar när det händer något! Ha´t himla gôrgôtt i vårvärmen
    Nina

    SvaraRadera
  3. Många spännande växter. Hoppas de kommer att trivas!
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Många spännande växter. Hoppas de kommer att trivas!
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera