onsdag 19 juli 2017

En repris :)

 Nu börjar mina kärleksliljor att slå ut :) De kallas tydligen så numera, innan kallades de Afrikas blå lilja men jag antar att de fortfarande "går" under båda namnen :)
 Vissa år blommar de med kanske en enda stängel, andra år tokblommar de :) Förra året hade en av de blå 13 stänglar, i år 3 men vad gör det tillsammans är det så vackert  :)




Många är namnsorter som jag hittat på marknader, den här t.ex. heter 'Glacier Stream'. Har visat mina Agapanthusar förr men kan inte låta bli att ännu en gång dela med mig av dessa godingar :) Så varsogoda en, repris. Ha en fortsatt fin vecka!

6 kommentarer:

  1. Kärleksliljor måste jag skaffa! Här blir liljor hårt ansatta av liljebaggar om jag inte ser upp och det har jag inte gjort i år tyvärr. Undrar om även Agapanthus är utsatt?
    Ser att ni fått rejält med regn, skulle verkligen behövas här också. Som vanligt så här års är det snudd på torkkatastrof...
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  2. Har aldrig sett någon liljebagge på mina Agapanthusar men de är ju inte samma släkte. Ni har ju perfekt plats för vinterförvaring i er vinterträdgård så ja, skaffa dig några kärleksliljor :)Ja vatten fick vi men nu har det mesta blåst torrt igen :( Denna evinnerliga torka är tröttsam :(

    SvaraRadera
  3. Hejsan!
    Kärleksliljor har även jag och blommar finare än på länge i år. Ser inte riktigt om du har dem i krukor eller i rabatter. Jag har mina i trista, svarta plastkrukor, men de syns inte för att jag placerat dem i rabatter bland perenner.
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har mina i krukor också Anja. Lite blandad kompott av plastkrukor,terrakotta och glaserade krukor :)

      Radera
  4. Vackra oavsett namn - jag är lite trög så det kommer ta tid att jobba bort det gamla namnet. Jag har prövat en enda gång och misslyckats men så vann jag en rugge i vintras. Den ser ut att trivas i sin kruka men inga blommor ännu.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Kan man ju se många gånger om!
    Allt gott och kram
    /Anette

    SvaraRadera