fredag 28 juli 2017

Det är torrt!

 Så här ser det ut i en av de stora rabatterna just nu, dagliljorna trivs i värmen men även de börjar att lida av torkan nu :( Det kom i alla fall några droppar i går ca 4 mm, men det är ju som att försöka säcka en skogsbrand med ett glas vatten. Nåväl jag försöker att dokumentera de dagliljor som blommar just nu så här kommer ytterligare ett gäng, denna gång är det purpur/lila som dominerar i detta inlägg :)
 'Chicago Silver' en pålitlig och bra planta. Hos mig ca 70 cm hög med en blomma på ca 12 cm. Den är klassad enkel (single) Marsh 1973.
 'Lavender Deal' (Kirby 1981, enkel) lätt doft. Hos mig ca 70 cm hög och blomman är ca 14 ca.
 'Always Afternoon' (Morss 1989, enkel) Hos mig ca 60 cm. Blomstorlek ca 12 cm.
 'Entrapment' (Heemskerk 2006, enkel) Nu, efter några år på samma plats visar den sig i år så som den ska se ut :) Den är hos mig ca 70 cm hög med en blomma på ca 12 cm.
 'Mountain Bluebird'  (Selman 2008, enkel/UF, de kan tydligen gå under fler kategorier) har även den fått sitt "riktiga" utseende efter planteringen. Det kan ta allt ifrån 1 till 4 år för en daglilja att nå sitt rätta utseende efter plantering. Det kan skilja sig otroligt mycket i utseende/färg/form från plantering till "färdig" planta. Detta gäller kanske mest frösådda plantor men jag har märkt detta fenomen även på vissa namnsorter. Hos mig blir 'M B' ca 90 hög med en blomma på ca 14 cm.
'Blue Illusion' (Stamile 2008, single/UF) Hos mig ca 1 meter hög med en blomma på ca 13 cm. Även denna ser helt underbar ut i år :)  Även om de utslagna dagliljorna inte tycker om vatten i blommorna önskar jag att vi fick i alla fall 50mm regn nu så att det blev en rejäl rotblöta, buskar träd och många perenner lider nu och vattenspridaren går så mycket vi vågar. Lider med dem i vårt land som har fått ännu mindre regn än vi. Ha det gott alla !

4 kommentarer:

  1. Vi fick 15 mmm! Dessutom hade jag vattnat rätt mycket innan så att just nu är det ok i min lilla plätt :-)!
    Dagliljeblommor blir fula av mycket regn, men de få jag har klarade sig utan att bli till "trasor"
    Din bilder är fina och du tycks ju ha hur många som helst. Om du dessutom kan namnet på alla så står jag bara och gapar! Hur är det möjligt :-)?
    Ha det gott bland de fina dagliljorna
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, inte så konstigt Anja -jag har ju namnskyltar på alla :)

      Radera
  2. Undrade just om det regnat hemma också och här fick jag svaret.
    Fina dagliljor du visar. Nog är det härligt att det finns så många olika träsk att fastna i 😊.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera