onsdag 26 juli 2017

De dominerar :)

 Vid den här tiden på året är det inte mycket som blommar i vår trädgård förutom dagliljor o hostablommor :) Bladfärger o former finns däremot mycket av :) Här lyser Ulmus x hollandica 'Wredei' längst bort i hostarabatten. 
 Även hakonegräset (Haconechloa macra Albo-aurere) bildar en lysande fläck i den för övrigt gröntonade rabatten :)
 Förutom dagliljorna o hostablommorna är det faktiskt dessa liljor som blommar vid altanen, doften är ljuvlig o letar sig in i huset om/när altandörren är öppen :) Tyvärr ser bladen bedrövliga ut efter liljebaggarnas framfart.
 Även stjälkarna på hostorna kan vara vackra, detta är 'Marachino Cherry' som med sina nästan svarta stjälkar tillför mycket.
Men som sagt det är dagliljorna som dominerar :) Det gör de med besked, nya namnsorter slår ut varje dag och ibland hinner jag inte riktigt med. Här är det i alla fall H. 'Wild Wookie' som med sina fantastiska blommor på ca 17 cm är svåra att missa :) Höjden på 60-90 cm gör att den är precis lagom hög för att  inte bli vinglig. Det är Stamile som 2002 registrerade denna spindel/UF.
 

8 kommentarer:

  1. Härliga bilder :) Det är samma sak här fast dagliljesamlandet stannade av på ett tidigt stadie. I år tittar jag mycket på hostablomningen som är överdådig. Förstår inte riktigt att många ogillar den.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Det är nog första gången jag går igång på Hosta! Men, 'Marachino Cherry' ser helt fantastisk ut!
    Liljornas blad är ingen rolig historia. Mina ser nästan likadana ut, men har inte slagit ut ännu.
    Och nu Monne: Vet inte om du brukar gå tillbaka och kolla på mitt svar på din kommentar, och om inte, så kopierar jag mitt svar på din senaste kommentar:

    "Alltså Monne! Du får nästan mina ögon att tåras och jag skulle vilja ge dig en riktigt maffig diplom för "lång och trogen tjänst"! Det är nästan så att om inte du fanns med dina alltid så uppmuntrande kommentarer skulle jag ha nästan lust att lägga av. Det känns ibland så frustrerande att man lägger ned en del jobb: Redigera och välja bilder = tar mycket tid för mig. Att författa en text m. m. tar sin tid. Och, ingen jävel bryr sig. Men du gör det! Jag blir så himla glad när jag efter ett dygn hittar trots allt EN kommentar - och den är från Dig!
    Eftersom jag tror att du klarar dig utmärkt utan mitt diplom till dig så får jag tacka på detta sätt :-)! Tack snälla, söta, rara! Det är torts allt lite roligare att blogga om man vet att någon läser det!"
    Ja. Så är det. Man är ju inte mer än männ'ska och bloggen är ändå lite av en tvåvägskommunikation, som du säkert också tycker. Inte roligt om INGEN annan bryr sig - även om man bloggar också för sin egen dokumentation.
    Ha det supergott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, tack för de fina lovorden över en kommentar :) Jag håller med dig om att det är vansinnigt roligt att få en kommentar på sitt inlägg även om det är en slags dagbok också :) Klart att det är uppiggande och bra för självförtroendet med positiva kommentarer och får man inga alls blir i alla fall jag lite sårad. Jag ser ju att det är många som är inne o läser men de flesta kommenterar inte, synd men jag skriver kanske inte så intressanta inlägg haha.

      Radera
    2. Ja, outgrundlig är bloggarens "öde". Vi fortsätter dock med oförminskad styrka i mot- och medvind ;-))!
      Tack för ditt svar!
      Kram!

      Radera
  3. Får njuta av dina och andras dagliljor, för jag har bara 2 själv. Hostorna är snygga här också nu tack vare att sniglarna varit få. Gillar också hakonegräsen. De passar alltid. Jag har några olika sorter och de är väldigt olika i sin växtkraft.
    Du som kan hosta - vad heter den väldigt stora hosta som du hade i kruka till försäljning? Tror du den skulle klara sig i kruka året runt eller är den känslig? Min 'Sum and Substance' står kvar i sin kruka och det har funkat fint.
    //Helene
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Hej Helene! Kanske det skulle gå men med tiden skulle du behöva en rätt stor kruka eftersom 'Emress Wu' kan bli 120-140 cm hög och ca 175 cm vid :) Men du kan ju försöka. Den är säkert inte känsligare än andra hosta och har du 'Sum and Substance' i kruka så....... Pröva du :)
    //Monne

    SvaraRadera