söndag 23 juli 2017

Ännu fler av mina favoriter.

 Det jobbades nog rätt hårt på 40-talet med att få fram nya utseenden på dagliljor. Från att ha fått fram o registrerat 'Scorpio' -47 kom den här 5 år senare, alltså -52. Det var Connell som registrerade denna spindel 'Marce Connell' blev namnet :) Den är 90-120 cm hög och ca 12 cm i diameter fast hos mig är den minst 18 cm. En mycket trevlig o pålitlig daglilja:)
 1959 hade korsningsarbetet lett fram till den här, 'Luxury Lace' fick den heta och det var Spalding som registrerade den. Här stämmer blomstorleken på 12 cm bättre. Höjden är 60-90 och den räknas som enkel (Single) alltså den "vanliga" blomformen :) Liiiite doft har den också. Att få fram dessa färger, i stället för den gula eller brunröda var nog rätt stort bara det :)
 Rent vita dagliljor finns enligt min erfarenhet inte (ännu), jag har flera stycket "vita" men de drar åt gult eller grönt. Den här kom 1972 av Childs och var nog rätt sensationell i färgen då skulle jag tro :) 60-90 hög med en blomma som också den är ca 12 cm och svagt doftande. Namnet är 'Serena Madonna'
 1991 registrerade Toll den här färgklicken, 'Highland Pinched Fingers' heter den och den lyser på långt håll i rabatten, den är klassad UF och även den med en svag doft. 60-90 hög med en blomma på ca 12 cm.
 
Den enkla (Single)'Tuxedo Whiskers' registrerade Shooter 2002 och den är 60-90 cm hög men blomman är något mindre än de andras, ca 10 cm. Även den här ska dofta lite men det har jag inte känt :) Den är rätt ny för mig så den är inte så stor ännu men jag har stora förväntningar på denna mörka skönhet nästa år när den har etablerat sig på sin plats  :)




 2003 hade hybridiseringen kommit en bra bit, detta är enligt mig en mycket bra UF, 60-90 hög men stabil med tanke på blomstorlek (12 cm) alla förgreningar o knoppar :) Det är Roberts som registrerade den. Den har en lite starkare doft.

Reed tog fram den här UF 2005 och den här färgen gillar jag skarpt, den är ca 1 meter hög med en 15 cm stor blomma. Även den är rätt ny så jag hoppas att den blir mer stadig i stjälkarna när den etablerat sig. 
För övrigt väntar vi fortfarande på regnet, det har varit mulet mer eller mindre hela dagen och mycket kvavt men inget regn :( 

2 kommentarer:

  1. Snygga allihop, men den näst sista med lila och gult var min favorit bland de du visar.
    Inget regn all här ännu men håller tummarna får att det kommer några skurar.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Det riktigt strålar om din passion för dessa :-) Så himla roligt när man tar tills sig en del växter och lär sig mycket om dem. Otroligt fina bilder!
    Ha det super med dina dagliljor och glöm inte att det trots allt finns även annat fint i din trädgård ;-)!

    /Anja

    SvaraRadera