lördag 30 juli 2016

Vackert rött!

 På min trädgårdsrunda i går upptäckte jag något som jag aldrig tänkt på förut,fröställningarna på rosenpionen (Paeonia veitchii). Såå himla vackra! Fattade först inte vad det var som lyste rött :)
 De har kanske varit ännu rödare, vad vet jag :)
 Kul i alla fall att kunna njuta av plantan ännu en gång :)
 Lite vemodigt känns det att många höstblommande växter redan börjat att blomma, vill ju inte ha höst riktigt än. Kombinationen rosenflockel (Eupatorium dubium )'Baby Joe' och Perowskia blev fin.
Hortensian (Hydrangia paniculata wc. Kurilerna) är som vackrast just nu. Nu ska också alla hostablommorna klippas bort, det ser så skräpigt ut när de börjar att vissna,  bladen blir också lätt  förstörda av nedfallna blomblad som lämnar fula fläckar efter sig:(På dagens agenda står annars att vi ska gräva upp ytterligare dagliljor ur fröplantornas bäddar och se till att de som vi ska spara får bättre utrymme :)

7 kommentarer:

  1. Jättesnygga frösrällningar och roligt att bli överraskad.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Det er flott å oppdage andre sider ved de vakre blomstene i hagen! Dessverre er det ikke mye pent å spore i hagen min etter tre uker med nesten bare regn! Nå har vi hatt en ferieuke på Kypros for å få sommervarme og sol, så nå får jeg rydde opp i regnskadene og prøve å planlegge nytt for neste år, for denne sommeren har visst ikke så mye mer å gi. Ha en fin søndag! Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
  3. Verkligen fina fröställningar. Det verkar vara foderbladen som blir så där röda, eller har jag kanske fel? Många pionfröställningar är fina och på så sätt förlängs deras prydnadsvärde.
    Du måste ha mer sol än vad jag har. Perowskian har inte slagit ut ännu hos mig.
    Ja, och nu är det hortensians tid. I övrigt en märklig blomning i år då höstblommor blommar i hop med sådant som borde vara överblommat så här dags.
    Ha det bra!
    /Anja

    SvaraRadera
  4. Så fina fröställningar får inte våra pioner! Rosenpion måste jag kolla upp! Väldigt fin hortensia! Sätter upp på önskelistan!
    Vi har en daglilja som bildat en stor rugge i köksträdgården, den brukar blomma hej vilt vid den här tiden men i år har det bara kommit en stängel och inga andra syns till. Vad har jag gjort för fel?
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig om hosta blommorna. Faktiskt så har jag ett antal hostor som jag klipper bort blommorna på direkt för jag tycker de är vackrare utan blommor.

    Förra veckan var jag på Orust och frågade på Facebook om trädgårdar att besöka i närheten... När vi kom till Skara och karin & Stellan så fick vi reda på att du fanns på grannön!

    Hade väldigt gärna fått se din vackra i verkligheten men förhoppningsvis en annan gång när vi åker dit!

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är hjärtlig välkommen en annan gång Veronica :)

      Radera
  6. Tror att anledningen till att dagliljorna inte blommar är torka, de vill ha mycket vatten, speciellt på våren då knoppanlagen bildas. Flera av mina blommar inte heller i år. De är på de platser som inte vattenspridaren nådde i våras. Vi får hoppas på bättre väta nästa vår :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera