lördag 9 juli 2016

Fröplantorna!

2011 sådde jag en större mängd dagliljefrön, det var korsningar som vi budat på, på en auktionssida på internet  från USA:) Nu fem år senare kan man säga att de fått sin slutliga form o färg. Den här t.ex. är en korsning mellan 'Honey Crunch Cupkake' och 'Olaf the Conqueror'. H C C är lite svagt lavendelfärgad med lite gula markeringar (slarvigt beskrivet), ca 66 cm hög och den har också doft.  O t C är ca 177 cm hög och är svagt gul. Fröplantan är inte speciellt märkvärdig men den DOFTAR :) rätt starkt faktiskt :) Höjden är ca 70 cm så där tog doftgenen ledningen i korsningen :)Faktum är att de flesta av den här korsningen doftar mer eller mindre :)
 Det här är en korsning mellan 'Death Adder' och Olof the Conqueror' Där kan man säga att det blivit en mix av dem båda :) D A i olika purpur/lavender nyanser med gult öga(slarvigt beskrivet ) men då dessa båda är rätt höga, D A är 101.6 cm hög så har fröplantorna blivit rätt höga de också, den här är 135 cm :)
Knoppbildningen är kanske ingen fantastisk sak men helt ok tycker jag :) De flesta av de här fröplantorna är rätt lika men jag ska bara behålla en planta av varje (tror jag:)) Så nu blir det att försöka att gräva upp och plantera ut de jag ska spara på en plats där de kan få växa till sig lite bättre. Resten ska grävas upp, delas och krukas för försäljning. Kommer väl att ta sin lilla tid då det är närmare 200 fröplantor :)

5 kommentarer:

  1. Jisses! Den gula tycker jag blev snygg! Den andra kanske gör sig bättre i verkligheten....
    Ha´t himla gôrgôtt bland krukorna o akta ryggen <3
    Nina

    SvaraRadera
  2. Duktiga du. Vilket fantastiskt projekt och vad fina de blev.
    Bara det där att hålla redan på namnen. Wow säger jag.Hoppas ryggen blir bättre och solen vill skina på dig.
    Jag är som vanligt dålig på att blogga när det är sommar.
    Kram på dig och tack för alla hälsningar.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Hejsan! Visst är det väl härligt att aldrig behöva vara sysslolös ;-)! 200 plantor att kruka - jo, jo ;-)! Då vet du vad du har att göra den närmsta tiden.
    Jag är så impad över den där namnkunskapen med tungvrickarnamn....kan du allt???
    Ha det gott med dina vackra dagliljor. Mina har inte slagit ut ännu.
    /Anja
    ps
    Jag fattar inte varför du tycker att det är nästan omöjligt att ta sig hit? Jag har varit tre gånger hos dig och det har inte varit några bekymmer ;-)!
    ds

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar nästan som om det vore omöjligt att besöka dig Anja ;) Är en fegis och vågar inte köra i "Göteborg" och när Göran är ledig från jobbet finns det alltid tusen saker att göra här hemma men någon dag SKA det bli av :)/Monne

      Radera
  4. Hade ingen aning om att de kan bli så höga, wow!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera