onsdag 13 juli 2016

Från ljust till mörkare :)

 Även om dagliljorna inte blommar så mycket som jag skulle vilja är det ändå en stor blomrikedom i trädgården nu :) Får passa på att fota innan regnet förstör blommorna bara . Visar några bilder på en del av dagens "skörd" från ljust, ljust gul (nästan vit) till mörkare.  Detta är H.'Ice Carneval'. Registrerades 1967 av Childs. Höjden är ca 70-90 cm.
 1972 registrerade Childs ytterligare en i samma färg, bara en aning mer gulrött. Lite åt det aprikosa hållet är H. 'Serena Madonna' ungefär samma höjd 60-90 cm.
 Ny från förra året (i år har jag, hör o häpna inte köpt en enda daglilja:)) är H. 'Apricot Angel' ca 40-50 cm hög och registrerades redan 1963 av Holman.
 H. 'Abstract Art' från 1965 av Hall-D.F är ca 80 cm och är både ljus o mörk :)
 'Hazel Monette' är inte fullt så mörk i nyansen egentligen som den är på bilden, tror att både den enorma torkan och sedan allt regn har gjort den förvirrad :) Monette registrerade den 1973 och den är ca 55 cm hög.
 'Peach Yum Yum' är från 2008 reg. av Selman en läcker daglilja med lite doft :) ca 75 cm.

Så till sist 'Crackling Rosie' en mycket kraftigväxande 80 cm hög daglilja från 1978 från Allgood. Har ni orkat att läsa enda hit är det nog ett tecken på att ni också gillar dagliljor :)

7 kommentarer:

  1. Så flotte liljer du har! Mine dagliljer har ennå ikke vist tegn til knopper, kanskje fordi de står i skyggen? Jeg håper de kommer etter hvert, for her er det alt for lite blomstring nå! Ha en fin torsdag! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att se dina blommande dagliljor. Har äntligen fått en rabatt klar dit jag har flyttat mina frösådda. Nu hoppas jag på att de skall blomma så att jag kan välja vilka jag vill behålla och vilka som skall få lämna detta livet. Jag har inte så många köpta med namn. Jag har heller inte köpt någon i år....
    /Cristina

    SvaraRadera
  3. Som en rätt likgiltig daglilje"fän" tycker jag, helt olikt mig, att dina bilder är helt underbara ;-)! Antagligen är de dom enda dagliljorna som jag får se i sommar...;-(!
    Suck och suck igen !
    Ha't!
    /Anja

    SvaraRadera
  4. Jajamensan - jag läste :) Och eventuellt hittade jag namnet på en jag köpt och som var uppenbart felmärkt, 'Abstract Art'. Flera vackra som du visade här...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Nog orkar jag med att läsa, det är kommenterandet som brukar utebli. Här är fullt upp nu när huset är fullt. Hade missat att de första dagliljorna slagit ut idag, Roger Grounds och en Siloam June Bug, så var det.
    Ha skönaste fortsättningen på sommaren.
    Anette

    SvaraRadera
  6. Jo då, allt gillar jag dagliljor, också för det tidiga uppvaknandet på våren och för de gräsliknande bladen, inte bara för blommorna. I år fjäskade jag extra för dem, vattnade när det var torrt och gödslade med, så de ser piggare ut än på länge.
    Jag ser fram emot att du visar många under blomningsperioden.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  7. Gillar absolut dagliljor och har inhandlat några nya i år som jag hoppas på. En av dem står i knopp nu. Du har många fina och speciellt förtjust blev jag i Ice.Carneval och Apricot Angel. Underbara namn också.
    Önskar fin avslutning på Helgen och bra ny vecka!
    Anna-Karin

    SvaraRadera