lördag 23 juli 2016

Första skörden!

 I går skördade jag de första kålrabbi :) Riktigt nöjd att de blivit så fina. Ska skiva dem och koka dem med lite smör, är de godkända odlar jag nog dessa nästa år också :)
 Nu har  Agapanthus 'Double Diamond' slagit ut, en riktigt söt liten planta som inte blir mer än ca 30 cm hög :) Vi köpte denna på Kiekebergs växtmarknad i Tyskland i våras.
 'Double Diamond' ska alltså vara dubbelblommande, kan väl tycka att den inte var så värst dubbel men lite mer "ruffsig" än en vanlig är den ju :)
 Här är den andra Afrikas blå lilja (fast även den är vit:)) som vi köpte på samma marknad. Det är dock vanlig höjd på och har lite svagt blå stänk ytterst på kronbladen och här ser ni också att den har lite annorlunda blommor än den dubbla :)Den har namnet 'Glacier Stream'.
 En annan lilja, även om det inte är samma släkte har nu slagit ut :) Lilium regale (Kungsliljan) har snart blommat över, nu är de dessa s.k trädliljorna som tar över :) Så här såg de ut för några dagar sedan.......
........... så här ser de ut i dag, hoppas att värmen inte får dem att blomma över för snabbt. Vill gärna ha den ljuvliga doften att njuta av länge :)

6 kommentarer:

  1. Så vackra liljor du har i trädgården! Afrikas vita lilja, oavsett om den är dubbel eller bara lite rufsig, är riktigt snygg. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. Kul att se några andra varianter av agapanthus än de vanliga och kålrabbin ursnygg. Fattar inte att jag som älskar kål aldrig odlat den. Det får bli ordning på torpet nästa år.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Låter som en jättetrevlig variant av kärleksliljan att ha en låg variant. Lite lättare att hantera än de stora. Snart vet jag inte vad jag ska göra med mina som spränger sönder krukorna snart. Väldigt jobbiga tycker jag och så fantastiska när de blommar.
    Jag bara älskar liljor! Har alldeles för få själv. Nu får jag börja jaga efter liljelökar!

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, trivs de så växer de snart ur krukorna :) du får plantera om dem, jag har en kruka som måste delas i år.

      Radera
  4. Kålrabbi är en av våra favoriter bland grönsakerna och den är även god att äta rå. Odlar i år en grön och en lite vinröd variant. Tycker inte det är någon skillnad på smaken. Förgrodde plantor i växthuset så vi har hunnit äta en hel del. Den lilla låga agapanthusen är verkligen söt. Här har inga av våra börjat slå ut ännu men själva knoppskalet har spruckit, så snart...
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Dina rabbis ser mumsiga ut! Lättodlade läckerheter som jag glömt att så i år... Nu är liljetid, älskar liljor och har alldeles för få! Det ska bli ändring på det. Tyvärr är här så smällvarmt att de och allt annat blommar över alldeles för fort - poff bara! men man får glädjas åt att de som har semester är glada.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera