söndag 17 juli 2016

Förälskad!

 Nu börjar hortensiorna att visa sig från sin vackraste sida :) Här är det Hydrandea serrata 'Forget Me Not' som jag är otroligt förälskad i, ingen risk att jag glömmer den :)
 Den blir ca 0,5 - 1 meter hög och vid.
 Lite större är Hydrangea serrata ' Kurenai' ca 125 cm hög och vid, min planta har däremot ett spretigare växtsätt än föregående. Vet inte om det beror på namnsorten, växtplatsen eller något annat.
 Blommorna är i alla fall bedårande, de sterila blommorna runt om småblommrna i mitten slår ut i vitt men mörknar/djupnar efter hand i rosa för att slutligen bli mörkt röda :) Mycket vacker!
Å så en daglilja till :) 'Indian Giver' registrerad av Ferguson och ca 50-60 cm hög :) 
I går var det namngivningskalas för yngsta barnbarnet, Annie Linnéa Christina heter hon :) Ha en fin söndagskväll alla!

3 kommentarer:

  1. Hortensior har blivit en stor favvo hos mig med. Och tänk så mycket man har att välja mellan.
    Fina namn den lilla flickan fick :-)
    Ha det bra!
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Serrata-sorterna är mycket bra på sommaren och paniculata på hösten. Macrophylla, de med de tynga färgglada bollarna, är svårast i svenskt klimat, särskilt om man köper dem så här års i full blom.
    När jag var i London för några år sedan, såg jag en bok på 4-500 sidor, format större, som enbart handlade om hortensior. Det finns oändligt många och jag hade ingen aning. Undra om jag ångrar att jag inte köpte den.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  3. 'Forget me not* ser ut att kunna bli en favorit här! Funderar på att sätta någon hortensia i planerade surjordsrabatten bakom orangeriet. Är det en bra ide? Resten blir rodisar och lövfällande azaleor.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera