tisdag 2 augusti 2016

Är det höst nu eller?

 Nu blommar floxen för fullt, i år får vi också njuta av dem eftersom vi nu verkar få ha våra blommor ifred för rådjuren :) Detta är en gammal namnlös sort som doftar gudomligt.
 Den här är nog en favorit hos många Phlox paniculata 'Blue Paradise' :)
 I samma rabatt i klätterställningen blommar nu Clematis 'Sylvia Denny' en ur Patensgruppen. Stora blommor, minst 10 cm i diameter.
 Söta balkangentianan, säger man så? (Gentiana dinarica) har nästan dolts under flocknävan, får nog försöka att flytta den till våren.
 Nu kommer också alla Echinacea, lite vemodigt egentligen eftersom både de och floxen är förknippade med höst och jag vill inte ha det riktigt än;) Men vackra är de, detta är 'Summer Cocktail'
Visst är de läckra!

7 kommentarer:

  1. Nu ska jag försöka kommentera i en - din blogg. Jag älskar också flox och Echinacea men förknippar dem mer med sensommar än höst. Vi har ju hela underbara augusti framför oss.
    Nu ska dret bli spännande att se om detta fungerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick ju bra Ulla :) Ska försöka att tänka om och tänka på sensommar jag också:)

      Radera
  2. Nej, nej, nej, det är högsomarblommor, Monne!!! Tankefel!! Det är så många i Sverige som tänker höst redan i augusti så det är inte konstigt att du också drabbades.... Det är lite som med åldern, man är inte äldre än man känner sig....
    Tråkigt dock när vädergudarna inte levererar....
    Friska sorter av phlox paniculata är fantastiska färg- och doftleverentörer så här års. Tack och lov att rådjuren har missat dem i år.
    Ja, Monne, det är du som fick mig att utveckla ett öga för de här små klematisarna, så man kan säga att det är ditt fel att jag lekte växtjagare. Jag kollade, men jag hittade inget om fridlysthet så jag bedömde att en liten planta kunde ängen avvara.
    Men allvarligt, det är en så häftig känsla att se (och kunna identifiera) något som de allra flesta människor inte ser. Jag kommer aldrig att glömma ögonblicket. Så du ska ha stort tack!
    Kram och hälsa din andra hälft
    Marta

    SvaraRadera
  3. Gillar också höstflox men det är även sniglarnas favoritföda. Men i år har det gått bättre än vanligt. Förra året var mina 'Blue Paradise' ganska kalätna. Hoppas på en fin augusti nu så att vi kan känna att det är sommar ännu.
    //Helene

    SvaraRadera
  4. Visst är det konstigt??? Håller med om att höstkänslan kryper fram alldeles för tidigt - särskilt när jag hämtar tidningen , kanske vid 5. Luften doftar höst och på begret börjar gulas björklöv dansa. Däremot går det väääldigt trögt med blomningen. Visst, höstfloxen har öppnat sig men en del annat håller igen ännu. Det har regnat så otroligt mycket hos oss. Regnet kan vara väldigt lokalt. Ibland, när vi är i stan kan det vara helt torrt och samma stund bara vräker ner hos oss.
    Men, inte tänker jag ta till mig denna känsla på en månad ännu, minst:-))! Gack hädan höst ;-)!Flytta till Östkusten - där behövs åtminstone massor av regn!
    Fin "höst"blomning du har! Både floxen och klematisen är fina.
    Ha det fint!

    /Anja

    SvaraRadera
  5. Flox påminner mig om min farmors trädgård där de fanns i mängder:-) Själv har jag inga, men borde kanske skaffa......om inte annat så för doftens skull.
    Ha en fin dag i trädgården!

    SvaraRadera
  6. replica bags dubai find out here now g2c13v2c80 replica bags pakistan replica bags from china fake hermes k6x83i5y85 replica bags us Get More Info g0e86r0v21 replica bags online 7a replica bags wholesale

    SvaraRadera