måndag 25 juli 2016

Framsidan och baksidan :)

Efter flera veckor med mer eller mindre regn och nu de senaste tidens värme är det riktigt färgglatt i rabatten på framsidan (solsidan) Dagliljor, stormhatt, kransveronikor  har växt sig jättehöga och det är nu en riktig röra av både växter och färger som växer så det knakar :)
 På baksidan (skuggsidan) är det betydligt lugnare. Här är det bara en o annan lila blomma från någon hosta som sticker upp ur allt det gröna :) Fint med på båda sidorna:)
 Något som har växt över alla breddar är vaxklockan (Kirengeshoma palmata) den ska enligt uppgift bli ca 80 cm hög men här är den minst 150 cm och nästan lika bred :)
 Blommorna är lite blekgula och rätt fina men öppnar sig lite konstigt tycker jag.
 En annan blekgul blomma som jag gillar är dagliljan 'Jocelyn's Oddity' inte lika hög dock :)

Mer åt det aprikosgula hållet är den här dagliljan 'Peggy Jeffcoat', både den här och föregående köpte jag i Tyskland när jag var där på Hemerocallis Europa konvent  2011 så de är speciellt kära för mig :)

4 kommentarer:

  1. Märker att jag mer och mer dras åt det du kallar baksidan och det är inte bara för att jag trivs bäst där. Fina gröna nyanser!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Vi har äntligen fått lite sommar med sol och värme. Underbarast är de tidiga mornarna och sena kvällar.
    Rabatterna sprakar och allt är så där frodigt som du skriver. Du har så många olika sorts dagliljor och kan namn på dem också! Jisses, rena överkursen för mig. Dessutom är jag mästare på att trolla bort namnlappar...;-(!
    Kanske dyker det upp här någon som jag känner igen och får namnet på det viset...fast det är vanskligt att tro att man har samma....Nåja! "I will survive" ;-))!
    Ha det gott! /Anja

    SvaraRadera
  3. Här på ostkusten är det raka motsatsen - torrt så det dammar i rabatterna. För ett par dagar sedan var det tydligen regnoväder inne i Stockholm, men det märkte vi inget till här ute vid kusten i Tyresö (bara 2,5 mil från Stockholm).
    Jag har samma erfarenhet som du med Vaxklockan. Min är också gigantisk och jag inser att jag måste flytta den, för just nu breder den ut sig över allt i närheten.
    Ha en fin dag i din ljuvliga trädgård!

    SvaraRadera