måndag 3 oktober 2016

Höstfärger o bär!

Det fina vädret fortsätter men man märker att det faktiskt är oktober nu, i alla fall när solen börjar dala på kvällskvisten :)  Då känner man den där lite krispiga friska luften som är så typisk för hösten. Våra rönnar slår nog rekord i år när det gäller antal rönnbär, enligt bondepraktikan ska det ju bli en sträng vinter om det är mycket rönnbär så det är tur att jag inte är "skrockfull" :) detta är Sorbus hupehensis och dess starkt rosa bär är mycket vackra mot det gröna bladverket.
 En annan rönn med ofantligt mycket bär är den här som jag tyvärr inte har kunnat lista ut namnet på. Sådde den för många år sedan som S. koehneana men det är det ju inte. Pärlrönnen har för det första vita bär och är 2-3 meter hög och den här är minst 4-5 meter. Nåja vacker är den i alla fall med sina lite daggröna blad :)
 Många träd o buskar har fått sina höstfärger medan en del till o med redan tappat alla sina blad. En som varje år levererar fantastiska höstfärger är azalean R. 'Glowing Embers'
 Vår förtjusning i Cornus är ju inte att undra på eller hur? Cornus hybriden 'Eddies White Wonder' bjuder nu på en "andra blomning" med dessa höstfärger :)
 Inte många blad finns det kvar på Tilia cordata 'Winter Orange', de flesta har fallit men några klänger sig fast som för att kämpa emot sitt oundvikliga öde.
 På de nedersta grenarna ser man nu tydligt hur det fått sitt namn :)
Även lilla Acer palmatum 'Wilson's Pink Dwarf' är ett blickfång av färg i det annars, vid den här tiden  rätt intetsägande stenpartiet. Känner inte riktigt för att vara i trädgården och greja så nu för tiden blir det mest annan som får min uppmärksamhet som inredning (städning :)) och sitta i soffan med en god bok :)

5 kommentarer:

  1. Det går fort från sommar till höst nu, den kom plötsligt. Gillar också rönnar. Höstfärgerna är inte såå påtagliga här ännu, även om de finns. Det blir säkert annorlunda efter första frostnatten.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. En rönn med rosa bär! Vill ha!
    Här blåser stark nordan så jag får ta många pauser i dag under anläggningsarbetet. Även här blir det "inredningsarbete" mellan varven:-)
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Så vackert Monne! Hos mig börjar också några buskar/träd skifta, men förvånansvärt mycket är grönt ännu.
    Ha det så bra med din bok! Anja

    SvaraRadera
  4. Älskar växter som "dör" med stil på hösten. Jag vill ju inte att säsongen ska ta slut.
    Men trots det har det varit några innedagar här med, städning, inte minst.
    Ha det fint
    Marta

    SvaraRadera
  5. Mmm har läst om linden tidigare så det var kul att se grenverket. Jag ska väl ha en lind som vårdträd gissar jag ;) Den lilla lönnen köpte jag ett exemplar av i somras och den har levererat fina färgen hela säsongen. Så hösten ska bli rolig att följa.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera