måndag 4 april 2016

Det går sakta framåt!

 Då förträdgården mer eller mindre är klar, återstår nu resten :) Den största av våra perennrabatter såg ut så här när vi började igår.....
 .... Magnolian 'Susan' ska få samma fotbeklädnad som Ginnalalönnen. Hoppas att den inte tycker illa vara, det är så hopplöst att försöka få det fint under den, så detta hoppas jag ska göra susan, förlåt jag menar susen :)Har jobbat lite själv idag då Göran varit på kurs hela dagen så nu är min rygg helt slut :( Skönt i alla fall att vara ute :)
 Igår fick vi också ut alla perenner från vinterförvaringen i stallet. Alla dagliljor är nu nerklippta, det står inne i mörkret o växer så minst 15-20 cm vit blast är avklippt :)
 Så här står de nu, skyddade från ev. nattfrost och stark sol men framför allt från rådjurens framfart. Vill ju gärna ha något att sälja på kommande växmarknader o bussbesök :)
De här söta primulorna har bara tillfälligt hamnat i den här lådan, de ska ut i rabatten snarast :) 
Ha det gott alla!

7 kommentarer:

  1. Skönt höra du är så mycket piggare igen. Trädgården kräver att kroppen vill fungera, den fungerar som mitt gym. Idag har jag bara varit tyst och hållet på med pappersjobb som tillhör jobbet. Fick väl mycket träningsvärk i axeln, inget farligt men en dags vila behövdes.
    Gott att få din hälsning. Om några dagar hoppas jag rösten håller.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Vilken tillgång det där stallet! Så himla många plantlådor!
    Var rädd om dig, det är lätt att ta i i överkant så här års när städivern sätter in, jag vet! Även min gamla rygg protesterar...
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Skönt att se någon annan som har lika "fina" vårrabatter som jag där gammalt visset och torra pinnar ligger huller om buller. Dock härligt att tänka på hur vackert det var i fjol, hur fint det blir när man snyggar till det och framförallt hur glad man blir när växterna börjar kika fram en efter en...... Vilken mäktig känsla att se alla dina krukor med perenner, också något löftesrikt man blir riktigt glad av. Rådjuren blir man inte lika glad av, har inte sett dem på ett tag men i natt har de mumsat i sig en försvarlig mängd krokusar Grrrr! Hoppas dina dagliljor klarar sig.
    Önskar fin vårvecka! Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Oj så fina primulor i en fin låda...supersnyggt!!Hoppas du blivit piggare nu i både rygg och förkylningen.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt att "våra" i trädgården! Jag har inte varit ute så mycket - en envis förkylning sedan i påskas har gjort slut på energin - men nu är den tillbaka och i helgen skall jag börja :) Längtar....... och roligt att läsa trädgårdsbloggar igen! Får massor av inspiration och energi:) Regn idag men det gör nytta för vårblommorna. Ha en bra dag, trots väder :)

    SvaraRadera
  6. Ja, nu är det bråda tider. Och att ryggen säger ifrån är ett elände! Där har du dagliljor att sälja så det står härliga till!
    Får jag fråga varför det är bråttom att få vivorna i rabatten? Du har ju mer glädje av dem i ögonhöjd. Det går ju bra att plantera dem när de blommat över. Då kommer de med en blomning till - minst!
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  7. Ja, nu är det bråda tider. Och att ryggen säger ifrån är ett elände! Där har du dagliljor att sälja så det står härliga till!
    Får jag fråga varför det är bråttom att få vivorna i rabatten? Du har ju mer glädje av dem i ögonhöjd. Det går ju bra att plantera dem när de blommat över. Då kommer de med en blomning till - minst!
    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera