onsdag 20 april 2016

Älskar våren :)

Nu spirar det överallt i trädgårdens rabatter. Så fort solen tittar fram kvittrar fåglarna, humlor o fjärilar nästan slåss om de, av nektar fyllda blommorna som slagit ut :) Här är en vy över förträdgården och "Päronträdsrabatten", från backen upp mot jordkällaren.
 Närbild på "Päronträdsrabatten" som ni ser så börjar dagliljorna så smått att hämta sig från rådjurens framfart, ska spruta över med Trico Garden idag igen.
 I denna rabatt växer också, mot kameran och längst ner till höger den här lilla skönheten, Bergenia ciliata (Strävbergenia) Den är så söt med sina små rosa blommor på en nästan kal planta, bladen kommer lite senare :)
 På första bilden ser ni en rugge med påskliljor, den här bilden är tagen från andra hållet, valvet upp mot jordkällaren är till höger:)
 I en annan rabatt har den enkla blodörten (Sanguinaria canadensis) slagit ut, snart kommer den fyllda att slå ut en bit där ifrån :)
Även den turkiska pionen P. peregrina 'Otto Foebel' har kommit långt i sin rabatt :) Är så glad att alla mina pioner kommer så fint, hoppas på en fin vår så att jag kan plocka in många pionbuketter :)

4 kommentarer:

  1. Min favorit är midsommartid men våren är en stark konkurrent! Så långt din pion har kommit! Här syns de inte än...
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. ÅÅ vad jag blir avundsjuk på allt det grön du har och att det blommar hos dig...denna tid är så underbar då allt knoppas och man får gå och kolla vad som kommer och vad som inte kommer...petarfingret är igång :)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Avundsvärt städat och fint i rabatterna ;-)! Bergenia har många härliga sorter och jag har sannerligen fått upp ögonen för denna art. Din är jättesöt!
    Du skrev att dina tand"rötter" inte ha kommit så långt ännu. Då måste jag säga att mina dubbla blodörter inte har kommit så långt som dina (tror jag, om det inte har hänt idag, måste springa och titta - har inte varit hemma)
    Ha det så gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  4. Underbart! Strävbergenia låter spännande och så söt. Din trädgård ser verkligen reo ut för att möta både våren och besökare.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera