torsdag 8 oktober 2015

Blommar nu!

 Många träd o buskar ser lika fina o frodiga ut som i somras men Ornäsbjörken har tappat, mer eller mindre alla sina..........
 ........... de ligger här, i rabatten och på grusgången:) Blev förvånad då jag upptäckte att Primula 'Amethyst Ice', som ni ser strax till vänster nedanför björkstammen, blomma för fullt :)
 Helt fantastiskt att de blommar om nu. Någon sa, att alla dubbla primulor inte blommar om eftersom de är så hårt drivna och "framavlade" att de inte ens överlever vintern, men det vet de tydligen inte om hos oss för här både överlever de och blommar om :) Just dessa är köpta o planterade i våras, närmare bestämt den 27/3 men vi har andra namnsorter i andra rabatter som är några år gamla i alla fall :)
Nu är jag extra glad över det vintergröna vid ingångssidan, det ser lite roligare ut än allt det vissnande i övriga rabatter:)

3 kommentarer:

  1. Snyggt med det blå bland alla vissna löv.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Just den vivan var den mest efterfrågade växten på Sofiero i våras. Alla ville ha den.
    En del av mina blommar också igen.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  3. Vivor lever sina egna liv, vissa dör ju nästan när det är torrt men passar på att blomma efter regniga perioder lite när som helst på säsongen. Din är jättefin.
    Björkens tidiga invintring förvånar mig, mina vanliga björkar knappt har börjat gulna och ser oförskämt fräscha ut. Det var bara en reflektion, det är som det är, jag har en ulmus, som fällde alla blad typ en månad för tidigt. Du har mycket grönt ändå, vackra, exklusiva rhododendron som du säkert valde med fokus på bladen.
    Jag måste också berätta att jag blev inspirerad av dina hostor i grus och gjort om vår entrésida som påminner lite om miljön på din header. Alltså påminner lite, inte lika fin, men jag ska göra lite justeringar...
    Hälsningar
    Marta

    SvaraRadera