tisdag 17 juni 2014

Ett "problem" ;)

 Gillenia trifoliata eller Trebladspira är en fantastisk växt tycker jag. Med sina skira blommor o stänglar är den så dekorativ:) Nu har jag dock stött på ett "problem" ;) Finns det olika Gillenior? Mina ser ut så här med lite rödrosa stammar och kronbladsfästen. I två av trädgårdarna vi besökte på Riksmötet i Växsjö var de helt gröna, inte tillstymmelse av rött där inte. Har en placerad i sol och en i halvskugga så det kan inte bero på solen.  Någon som vet?
 Apropå Riksmötet så hittade vi den här fina saken i en plantskola, Klockaregårdens Plantskola tror jag den hette. Ett fantastiskt mysigt ställe:)
 Nu slår riddarsporrarna ut på baksidan, här är en kornblå variant.
Har haft namn på alla tre men de är bortstädade:) 

6 kommentarer:

  1. Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina växtproblem men Gillenian är söt. Fattar inte hur jag kunde missa växtmarkanden i Växjö när jag bara bor två mil bort. Var hemma i trädgården och arbetade och fick visserligen mycket gjort men det kunde fått vänta nån dag.
    Klockaregården var jag på igår och handlade olika timjan och kantnepeta till nya solrabatten. Det är ett av de ställen där vårt Trädgårdssällskap har 15 % rabatt och visst är det mysigt. Man kan faktiskt bara åka dit för att njuta, strosa runt på slingergångarna och sätta sig i skuggan under nåt fint träd och njuta av allt fint.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Det finns en Gillenia stipulata. Har den inte själv men jämför bilder på nätet så kan du kanske se om det var den du såg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helene, på de bilder jag sett verkar stipulatan ha lite annorlunda blommor men det kan vara så :) Ägarna till de jag såg hävdade bestämt att deras var trifoliata så?..............

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera