tisdag 12 maj 2015

Ultimat växtplats!

 En del Rhododendronblommor är riktigt läckra att beskåda tycker jag, de här som sitter på plantan R.'What A Dane' får mig att tänka på en svalkande sommardrink :)
 Kan ni tänka er vad Göran höll på att trampa på, om det inte varit för pinnen till vänster när han rensade i "Dansklandet" ? En Cyperipedium reginae! Har försökt i många år med både en o flera köpta plantor som jag försökt att plantera efter konstens alla regler men aldrig har jag sett till dem året efter :( Men som sagt NU SÅ :) Blev överlycklig, ska bli väldigt roligt att se om jag nu hittat den ultimata växtplatsen för hennes höghet :)
Det regnar mest varje dag men emellanåt skiner solen och då passade jag på att fota vårt bigarråträd, det är som en gräddig dröm just nu så jag hoppas att bina hinner att befrukta dem så att det blir någon frukt i år. Om det bara slutar att regna o blåsa så finns det fortfarande hopp tror jag :)

5 kommentarer:

  1. Grattis till drottningskon! Du trodde ju inte att det lyckats och så ser man ju två toppar! Väldigt vacker dansk!

    SvaraRadera
  2. Grattis till Cyperipedium reginae! Kanske har de andra plantorna förolyckats i vårrensningen. Här kvaddade vi en med mycket möda övervintrad kronärtskocka i fjol. I år verkar det inte som den har tänkt visa sig. Kanske ligger där nere i jorden och tjurar.
    Det där med ovädret och bristen på insekter är lite oroande. Att jag måste pollinera tomaterna för hand kan jag stå ut med, men fåglarna har börjat få ungar och det finns egentligen inte mycket mat för dem. Päronträdet blommar också för fullt. Lite frukt hade varit trevligt.
    Men tänk om det blir bigarråer på alla dina blommor, oj, oj, oj, vilken fest!
    Ha det gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Ibland är det bra o komma ihåg o sätta dit en pinne 8-) Jag hade en liten ståltrådsmojäng över en liten kärrnyckel men den strök med ändå.... var nog inte tillräckligt kärrigt! Hoppas drottningskon växer sig stor o stark o tar över hela rabatten <3
    Ha´t himla gôrgôtt i rabattera
    Nina

    SvaraRadera
  4. Vilken fin - och ovanlig - färg på Rhododendron! Och biggaråträdet - åååh! Vårt lilla körsbärsträd slår ut vilken dag som helst men det kan nog inte jämföras med ditt gräddvita lon!
    En skön helg
    önskar Laila

    SvaraRadera