söndag 12 juli 2015

Liljor som inte är liljor :)

I år verkar det bli mycket blommor på mina Agapanthus. Jag har två sorter, den som vissnar ner helt under vinterhalvåret och den som är städsegrön. Har tyvärr dålig koll på vilken som är vad men den ena heter i alla fall A. praecox :) Den i mitten (blå kruka) är den som är städsegrön och den har redan 9 knoppar :)
 Den här som för övrigt är en namnsort 'Navy Blue' har också 9 knoppar :), den vita där emot har inte en enda men den är å andra sidan inte så gammal.  Fantastiska växter som är otroligt lättskötta. 'Afrikas blå lilja' eller 'kärlekslilja' är de svenska namnen även om det inte är en "lilja" :)
 Nu börjar också mina älskade dagliljor (inte heller en "lilja") att slå ut, allt regn, kyla och blåst har dock påverkat många knoppar tycker jag :( eller också är det "bara" dagliljegallmyggan som är extra besvärlig i år för ovanligt många knoppar är fula och deformerade :( Men många knoppar är ju ok :) Detta är 'Doug's Red Mercedes'
 'Apres Moi'
 'Pardon Me'
'Spectacular'
 Hoppas nu att det kan bli en storslagen blomning i år utan att rådjuren saboterar, men kommer jag bara ihåg att vattna med Trico-Garden i tid så ska det nog gå vägen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar