lördag 26 juni 2010

Förb................Rådjur!

Nu är jag så himla ilsken,ledsen och förtvivlad på dessa förbannade (ursäkta språket) rådjur som fullkommligt massakrerar trädgården:( Varje dag är det något nytt som vi upptäcker är fördärvat på ett eller annat vis. Denna Clematis integrifolia som var helt full av knopp har blivit avbetad så här.
Nästan alla nävor ser ut så här;(
Floxen på många ställen har de också knipsat av.
Brudbrödet är det inte en enda blomma kvar på. Detta är bara en liten del av allt som de förstört, frågan är om vi får så mycket blomning i trädgården i sommar om det ska fortsätta så här. Vi har beställt ett medel som ska verka avskräckande på klövvilt men det har inte kommit än så jaag hoppas att det kommer snart.
Blev i alla fall på lite bättre humör när jag upptäckte att min fina fådda iris hybrid Tetra-Versilaev blommar för första gången och  den blomman var urläcker:) 

12 kommentarer:

  1. Fy tusan, så tråkigt för er!!!
    har du prövat att lägga ut hår från människor eller hund?
    Jag har inga rådjur på min tomt, men ser dem dagligen gå förbi på grannanrnas. Tror att det är hårklippet från mina barn respektive hunden som gör det jobbet.
    Hoppas på att lösning kommer på posten:-)


    Ha en fortsatt trevlig helg, trots detta tråkiga! H.

    SvaraRadera
  2. Förstår precis din ilska och hur ledsen man blir vi bor mitt i rådjurland,,Urin från rovdjur,,handjuret är mycket effektivt,,billigt,,hm! lite äckligt men funkar...
    eller ta en konservburk med lock eller en plastburk med lock, gör hål i den, lägg i en tvättsvamp dränk den med amoniak, sätt sedan burkarna lite runt om vid gränsen på tomten så de bildar en doftgräns, Locket på burkarna ska vara på för att de ska dunsta lagom fort och inte regna bort,,men som sagt var rovdjurskiss= köttätade människa kiss funkar med..Här är en som har provat. Hundhår hjälper inte så helt men delvis. Kanske hjälper det där du köpt med har köpt råväck någon gång kom på att det funkade lika bra med ammoniak..
    ha det gott kram Monica

    SvaraRadera
  3. Men fyyy så trist!! Jag förstår att du blir ledsen och arg! Man går ju och väntar på dom där knopparna som ska slå ut och så kommer det odjur och tar alltihop!! Usch!
    Hoppas att du ändå får en skön midsommarhelg! / Irene

    SvaraRadera
  4. Nää... man blir ju så less. Förstår dig verkligen. Har du provat att strö lite blodmjöl här och där över rabatterna? Jag gjorde det på några ställen i våras där de var förra våren och i år tycks det ha klarat sig, om det var blodmjölet som gjorde det vet jag förstås inte.

    Hoppas du hinner njuta av lite blomning i alla fall!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  5. Jag brukar bli stört förbannad när det händer här, hotade jägarna att om dom inte sköt av en del av rådjursstammen på vintern skulle jag slå ihjäl rådjuren med stekpannan. :)
    Blodmjöl har fungerat bra för mig. Rådjuren tycker inte om lukten av blod. Testade en gång vid hästhagen och hästarna väjde undan. Någon har påstått att cayennepeppar också ska vara effektivt men jag vet inte. Curry hjälpte till viss del mot katternas framfart i rabatterna.
    Det är så trist och tråkigt när sådant här händer att det inte går att beskriva i ord.
    Hoppas att du har något kvar som blommar.
    Kram Vittran

    SvaraRadera
  6. Nää, man kan ju bli galen! Men tack för påminnelsen. Jag är så koncentrerad på att bekämpa sniglarna just nu så jag har fullständigt glömt bort rådjuren. Bäst att ta en blodmjölsrunda redan ikväll.
    Jättefin iris, vilken underbart blåblå färg!

    SvaraRadera
  7. Förstår din ilska mycket väl! Rådjuren är söta och visst vore världen trist utan levande djur - men inte i våra trädgårdar!!! -Hoppas perennerna repar sig.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Förstår hur du känner!
    Här har dom varit inne i trädgården och knippsat av dom flästa floxen.
    var riktigt ilsken här om dagen när jag upptäckte det. Gick efter det på en promenad med hunden och fick se det från andra sidan så att säga.
    På åkern längst vägen där vi gick hunden och jag skuttade ett rådjur fram i höggräset. Vinden låg rätt till och hon hörde oss inte så hon sprang bara några meter ifrån oss. Vi stannade till och stog alldeles stilla. Då fick vi se att efter henne i höggräset skuttade ett par små små öron upp och ner. När honan springit förbo oss klev hon ut på vägen framför oss. Hunden och jag stog alldeles stilla och hon tittade på oss. Efter henne skuttade en liten liten kid fram på vägen. Den var sååå söt.
    Ja ja tängte jag, några flox kan dom väl få äta. men bara några.
    mvh Ken

    SvaraRadera
  9. Så trist!
    Rådjuren kommer bara in här på hösten/vintern och då för att äta fallna äpplen. Kanske doften av tre stora hundar avskräcker lite tills hungern blir för stor? Men nu närmar sig dovhjortarna och de skövlar än värre!
    Ha det trots allt så gott idag!
    Christer.

    SvaraRadera
  10. Vad tråkigt! Fårull har jag använt. Knyter fast små tofsar på blompinnar och sticker ner lite här och var. Vid tulpaner som jag var extra rädd om stack jag ner blompinnar och trädde sytråd kors och tvärs mellan pinnarna. En av de vackrare trädgårdar som jag har sett hade viltstängsel runt hela tomten med olika clematis klättrande i nätet.
    Kerstin

    SvaraRadera
  11. Förvisso tyckte jag synd om rådjuren i vintras när dom for så illa - men gör dom åverkan på trädgården då blir man helt galen.
    Hoppas att det hjälper med antingen med medlet ni väntar på eller något av de här tipsen.
    Jag lider med dej... det var inga roliga bilder du visar, förutom den vackra irisen.
    Ha det bra ändå.
    Elinore

    SvaraRadera
  12. Stackars er! Det får bli kravallstaket! Sätt en bössa vid grinden under trädgårdsbesöken ;)

    SvaraRadera