måndag 7 juni 2010

En dag i paradiset!

Igår kväll var vi (Göran o jag) tillsammans med två andra fantaster och hälsade på hos Gunnar Bernler som guidade runt oss i sin helt fantastiska park, för det är sådana enorma ytor så någon "trädgård" är det inte:)) Över allt är det rhododendron och azaleor och de flesta träd är planterade av Gunnar själv genom åren. När vi började vår vandring gick stigarna slingrigt ner genom parken och in under enorma rhododendron där Trillium grandiflorum till och med hade förvildats och växte i mängd. Fåglarna kvittrade intensivt och man fich en känsla av att man befann sig i en djungel:)


Denna känsla förstärktes verkligen då vi kom fram till detta parti av skunkkallor. Jämför storleken med Gunnar så kan ni se vilka enorma exemplar det är:)
Vandringen gick vidare och jag fotograferade som en galning men inte kommer jag ihåg vad de hette alla dessa arter,korsningar och hyrider som Gunnar nämnde:)  Men herrarna sög i uppgifterna. Att kunna ha alla uppgifter i huvudet är en bedrift, det handlar om 1700 olika rhododendron. Gunnar är lite misslynt över att han numera måste ha uppgifterna på papper då minnet sviker ibland. Men jag tyckte då inte att det var speciellt ofta som han måste titta i dem inte.
Här står de och beundrar, vänder på bladen för att se på indumentet eller nyutspringet:) Bakom dessa Rhoddar sluttade tomten ner mot ett stort vattendrag där det gick små broar över på olika ställen. Vilken enorm lyckokänsla man fick eller rättare sagt en inre frid och harmoni när man stod på ena sidan bron med det svarta vattnet rinnande och på sina ställen forsande förbi. Höjde man blicken såg man blommande Rhododendron, azaleor och magnolior:) Så här måste det ha sett ut i Eden:) 
Detta Magnolia träd tog fullständigt andan ur mig där det plötslig bara stod där rakt framför mig med blommor stora som 1|2 liters tillbringare i en vacker ljust rosa nästan vit färg. Namnet har jag redan glömt men trädet glömmer jag inte:)) Vänta bara till du får se ett annat här borta sa Gunnar och skrattade. 
Minsann, jag tror han hade rätt, tänk att bara stå och beundra dessa enorma träd för de är inte några små ynkliga buskar som vi har i vår trädgård, nej detta är TRÄD stora träd:) Kände mig som en pressfotograf när kameran spottade fram bild på bild från olika vinklar. Det är nog bara trädgårdsnördar som kan gå igång så till den milda grad av en växt som förstår hur jag kände det:)) 
Innan vi åkte till Gunnar så träffades vi besökare hemma hos Michael Zwork och njöt av hans trädgård. Det ska jag berätta om i morgon tror jag.

10 kommentarer:

  1. Så underbart att få se alla dessa rhododendron- och magnoliafoton! Och så trevligt du skriver!

    SvaraRadera
  2. Det vore fantastiskt att ha såna stora magnolior i trädgården.
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Fantastisk park. Svårt att hitta ord för något så storslaget. Måste har varit underbart att gå där i fågelsången.
    Vilken söt klematis du hittade.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Jösses!!!!det ser ut som om ni varit i en regnskog eller i en miljö ifrån urtiden. Dessa Magnolior samt kallorna. Förstår att man nästan tappar andan av hänförelse.
    Tack för titten!!!
    Carina

    SvaraRadera
  5. Oj, vilket ställe. Genom din skildring blev det till en fin upplevelse även så här vid sidan av.

    /Anette

    SvaraRadera
  6. Ååå, vad roligt att äntligen se några glimtar från insidan av denna fantastiska trädgård! Det är så lustigt, för ända sedan jag flyttade hit upp, har jag ridit i skogen precis utanför Gunnars tomt, utan att veta om den. Rätt var det är har jag kommit nära ett staket, som har skvallrat om att det döljer sig någonting riktigt spännande innanför.

    SvaraRadera
  7. Dit vill jag också åka - verkar vara helt fantastiskt ju! Finns det verkligen såna platser i Sverige?

    SvaraRadera
  8. Vad fint du skrivit om ert besök Monica! Sågen är helt fantastiskt och det är så roligt att fler uppskattar sina besök där. Jag skickar länken till Gunnar:-)
    /Lotta

    SvaraRadera
  9. Tack själv för ett trevligt och stimulerande besök. Tyvärr måste jag korta av det.

    SvaraRadera