lördag 24 augusti 2013

Riktiga storblommare!


I dag har jag legat med rumpan i vädret och rensat i rabatterna:) Det var första gången sedan veckan före midsommar så det var på tiden, det var riktigt roligt:) Det är torrt som katten men det bekymrar inte den här mästerklättraren inte, Clematis 'Purpurea Plena Elegans' en viticella som blommar alldeles fantastiskt. Den kan bli 3-4 meter och som alla viticellor blommar den på årsskotten så jag klipper ner den till ca 20 cm över backen på våren (klippgr. 3) En riktig starkväxande klematis som jag verkligen kan rekommendera:)
En annan starkväxande viticella är 'Södertälje' det var föresten Magnus Johansson, ni vet han med Echinacea purpurea 'Magnus' som hittade den här i just Södertälje på 1950-talet. Även den här blir ca 4 meter hög. Blommorna är förhållandevis stora och det i 

kombination med den enorma växtkraften och blomrikedomen gör 

att den snabbt kan klä in en spaljé eller vägg:)










3 kommentarer:

  1. Vad olika det kan vara. Hos mig skickar 'Purpurea Plena Elegans' bara ett par stänglar per säsong som precis orkar sig upp i en 'Nevada'-rosbuske. Men jag gillar den skarpt. Blommorna är väldigt fina. Jag får gödsla mer nästa år...

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  2. Noterar tacksamt den "eleganta" i min att-skaffa-lista! Behöver något rikblommande och starkväxande vid ett av staketen runt tomten!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Jag gillar viticellor eftersom de går att klippa ner helt och ändå kommer med sådan riklig blomning. Den första du visar, den dubbla, lockar till inköp.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera