måndag 27 februari 2017

Årsmöte och förälskelse!

 Igår hade STA BoD sitt årsmöte. Det var ca 90 personer som närvarade och det var kul :)
 De flesta kom nog mest för att lyssna på den här mannen :) Krister Cedergren.......
 ..... som berättade om sin plantskola och många trevliga anekdoter från både den och olika klematis och rosors tillkomst och hur de fått sitt namn:)
 Många fina bilder på både rosor och klematis men eftersom jag inte är någon "rosmänniska" föll jag inte för några rosor men klematisar där emot, OJ!
Den här t.ex. MÅSTE jag bara ha. Får se om jag kan få tag i den. Det är en C. montana 'Primrose Star' . Den kan bli 6-9 meter, men är inte lika starkväxande som andra montanor. Blommar med lite fyllda cremevita blommor i maj-juni. Helst i full sol och väldränerat. Klippgrupp 1 (dvs. ingen) dessutom doftar den, kan det bli bättre :)
En annan (nyhet) som jag förälskade mig i var den här C. 'Morning Star' heter den och tillhör tidiga storblommiga gruppen (Patens) den blir 1,5-2 meter och blommar i maj-juni och i september. Klippgrupp 2 ( lite puts)  Där emot blir jag lite osäker på om den verkligen ser ut så där? Googlade ju när jag kom hem och då ser den inte alls så rosaröd ut, mer ljusblå/lila.  Får kolla upp detta ordentligt :)
Som vanligt var det ett fint lotteri och jag vann på tre lotter :) En Eranthis hyemalis 'Flore Pleno' (fylld vintergäck), en Galanthus ikareae (snödroppe) och en Fritillaria meleagris alba (vit kungsängslilja)
Ha en fortsatt trevlig vecka!

4 kommentarer:

  1. Vilka fina lottvinster du fick! Du är ju mycket aktiv i föreningen så att jag fattar hur kul det är att delta i årsmötet.
    Hos Cedergrens har jag varit länge kund - redan på hans fars tid. Då hade jag ingen egen trädgård men köpte ett par rosor och en klematis till svärmors sommarställe. Då hörde jag för första gången i mitt liv om en växt som hette just Clematis! Du mår tro att jag gjorde stora ögon vid upptäckten av en skogslian med så fantastiska blommor!

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Klart att du vann! Du är ju en turgumma. Cedergrens är en institution. Kollar ofta där när jag behöver rosor eller klematis. Vilken lycka att få träffa honom live!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Det verkar som du är en riktig turgumma när det kommer till lötterier, grattis!
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Ett snabbt avklarat möte. Roligt att så många kom. En och annan ros och även någon klematis hamnade i anteckningsboken.
    Fortsatt trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera