tisdag 21 februari 2017

Efter regn kommer sol :)

 Efter några dagar med regntunga skyar och dimma skiner solen idag riktigt vårlikt :) Äntligen orkar solen upp över berget på baksidan så att vi kan njuta av solen även i trädgården. Har sedan en vecka mer eller mindre legat och sovit hela dagarna, allmänt hängig med huvudvärk och luftvägsproblem. Jag blir ju aldrig (nästan) förkyld med snuva o halsont som andra utan det sätter sig direkt i bröstet på mig :( Svårigheten att andas riktigt gör ju att man inte orkar någonting men i går fick jag utskrivet Acetylcystein så nu ska det bli bättre :)
 Passade på att gå en liten runda i trädgården och tittade lite extra på de här rabatterna utefter häcken. De ska nämligen göras om helt, förhoppningsvis hinner vi göra det i år men annars får det ta den tid det tar. Här växer enbart dagliljor så det första jag/vi gör är att gräva upp de som jag inte ska behålla, har bestämt mig för att bara ha sådana namnsorter som jag verkligen gillar istället för att "bara ha" för att ;) Det är samtidigt svårt att klippa häcken, att göra rabatterna där från början var inte så smart. Vi får se hur det blir när vi tänkt färdigt.
 Här är ett annat projekt :) i år ska ju den förhatliga plattgången bort, har ju börjat i och med grävning för fiber men den lilla bron över diket är ett "problem" har ju många idéer men blir det bra? eller går det att genomföra? Har en underbar lösning men den är dyr, så vi får se hur det blir.
 Tog in en av mina pelargoner från stallet idag, 
P. australe. Den har så vackra vita skira blommor med lite lila stänk i när den blommar. Tänkte försöka att få igång den nu genom att den får mer värme och ljus :)
Älskar kontrasten mellan den gröna ovansidan och den lila undersidan :)

9 kommentarer:

  1. Oj vad roligt det låter att ha projekt på gång. P. australe är en av mina favvon. Har haft min i fönstret inne hela vintern och den har klarat sig, men inte mer.
    Och visst är det härligt när solen äntligen vill vara med oss en stund :-)
    Ha det gott! /Anja

    SvaraRadera
  2. En dyr och helt underbar lösning! Nu blir jag nyfiken!
    Om jag bodde lite närmare er skull jag gärna hämta ett lass kasserade dagliljor! Här finns plats för hur mycket som helst!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  3. Australe är den jag skulle välja om jag bara fick ha en enda pelargon. Lycka till med projekten och krya på dig!
    Ha det gott - hoppas vi ses på söndag.
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Jag har allt problem med övervintringen av just vildpelargonerna. Alla står inne i orangeriet ganska svalt men ljust men precis när våren kommer så torkar många och vissnar: Medan de vanliga klarar sig... Kanske gillar de inte växlingarna mellan varmt när solen skiner och svalt när den inte gör det?
    Jag gör som du nu. Tar in och ställer i fönstret!

    Ha det gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
  5. Det låter spännande med nya projekt på gång. Dagliljor är så vackert och jag önskar att jag hade fler, men kan kanske :) förstå att du ska gräva bort en del av dessa underbara växter. Också spännande med bron. Det blir kul att se vad ni gör för nytt. Önskar dig god bättring. Vårförkylningar är riktigt trist.
    Allt väl!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Härligt att våren har anlänt. Mitt växthuset är fyllt av orkidéernas väldoft. Tyvärr hinner jag inte med att njuta av dem denna veckan. Annika och jag tränar dans varje dag inför en trevlig Bal på lördag 15:00-03:00 så det blir ett megaparty. Hoppas vi ses någon dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow vad kul det låter med dans! Jo det hade varit ljuvligt att få gå runt o njuta av dina orkidéer :) Vi får väl se där det blir :)Ha det gott/Monne

      Radera
  7. Jag har också en dagliljerabatt som lever farligt. Det största problemet är att jag blir knäsvag för dem på våren, när de börjar grönska och lyfter lökväxterna som är planterade mellan dem. Och då var säsongen igång och i juni står jag där och gödslar och pratar och gullar med dem i hopp om rik blomning. Och vad händer sen? Ja, vi åker på semester och missar hela föreställningen. Dessutom är det superskräpigt när vi kommer hem eftersom ingen har plockat bort de vissna blommorna.
    Ska bli spännande att se vilka du behåller och vilka åker ut. Och vad du gör istället.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  8. Thank you So much for this Important and Useful Information.

    SvaraRadera