lördag 3 december 2016

"I Juletid" 2016

I dag var det åter igen dags för min moster och mig att besöka Marstrands kyrka o lyssna på Magnus Johansson (som för övrigt bor granne med min moster) och Marcos Ubeda  som just nu åker runt i Sverige med turnén  " I Juletid". Gästartisten i år var det tydligen många som ville se och höra eftersom biljetterna blev slutsålda nästan direkt :)
 Vi var bland de första att komma in för att få bra platser så det blev att sitta i lite drygt en timma innan konserten började, då kunde man passa på att kolla in  lampkronorna och de vackra fönstren i koret :)
 Så kom han då, gästartisten Christer Sjögren :) Många vackra julsånger sjöng han men också ett medley av gamla Vikingalåtar :)
 Magnus spelar ju trumpet så vackert att man får ståpäls och med Marcus Ubedas makalösa arrangerade låtar kan det ju bara bli bäst :)
 Då båda dessa herrar har en makalös basröst och klarar låga C som, enligt Christer Sjögren tydligen inte så många klarar :) Så sjung de  duett med låten "Old Man River" . Ståpälsvarning på den :)
 Efter två timmar av underbar musik,  trumpetsolon, sång och fantastisk stämning var det så över för detta året. 
Julgranen på kajen var ovanligt vacker i år tyckte jag, men jag skulle nog ha fotat från ett annat håll :) Klassigt fotofel att få med lyktstolpen mitt i hahaha.
Vi var många som väntade in färjan över till Koön, vi fick dock vänta tills passagerarna till Marstrandsön stigit iland:) Nu är jag hemma sedan några timmar och har precis lämnat av älsklingen som skulle äta julbord med sitt jobb, anhöriga får oftast inte följa med :(

5 kommentarer:

  1. Vackert i den kyrkan! Fina gubbar också.... Magnus har jag hört många gånger 8-)
    Ha´t himla gôrgôtt i vinterträgårn
    Nina

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig upplevelse det måste ha varit där i kyrkan. Stämningsfullt så man blir helt fylld förstår jag.
    Såg faktiskt inte lampstolpen framför granen förr än du nämnde det i texten.
    Anette

    SvaraRadera
  3. Låter som en helhärlig upplevelse. C.S. har en fin röst - det går inte att förneka. Kyrkor har dessutom fantastisk akustik så att jag förstår att du satt där med "ståpäls" :-) Den där Old man river kräver sin basröst. Kommer ihåg "forntiden", i min ungdom, hur det lät när en svar sångare, Paul Robeson, sjöng den.
    Jomen visst blev det en hellyckad bild på lyktstolpen...;-)

    (Jag får inte heller följa med när min andra hälft går och åtnjuter jullunch på sitt forna jobb)
    Ha det prima!
    /Anja

    SvaraRadera
  4. Låter verkligen stämningsfullt på alla sätt, även om jag nog skulle fått myror i baken av att vänta på en träbänk i kyrkan en hel timme innan det började.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Måste säga att ni är väldigt bra på att nosa reda på alla trevliga evenemang i era trakter!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera