tisdag 6 december 2016

Granar och mer granar :)

 De som känner mig väl vet att jag är en person som gillar att julpynta, brukar ta fram allt (och det är mycket :)) till första advent. När januari sedan kommer och tjugondag Knut närmar sig har jag hunnit att bli hjärtligt trött på allt och plockar gärna bort allt igen :) I år har jag dock inte julpyntat speciellt mycket, någon liten tomte här och var men mest ljusslingor, inte på långa vägar så mycket som jag brukar. Undrar om det har med åldern att göra tro?Men en sak är i alla fall framme och det är GRANEN :) Granen gillar jag, har ju en "plast"gran sedan ca 20 år och den är fantastisk tycker jag, alltid barrfri och lagom stor och jämn :) De senaste åren har jag placerat den i en korg. Här är alltså 2016 års gran!
 2015 såg den ut så här och då var det första gången som jag hade den i en korg. Blev inspirerad av Ernst och letade halvt ihjäl mig efter en korg. Upptäckte att jag redan hade en utan att jag tänkt på det, en 40 år gammal korg med lock som till o med stod i vardagsrummet :) Bara att lyfta av locket och ställa ner granen :)
 2014 års gran!
 2013 och i många år innan dess hade vi den placerad vid braskaminen (den gamla)
2012 hade jag smackat på rejält :) får se vad det blir nästa år :) Rätt kul att jämföra granarna år från år, synd att jag inte har kvar några bilder från de första åren med plastgran, då var det rosetter o mycket guld :)  Ha det gott alla!

6 kommentarer:

  1. Brukar skippa gran eftersom vissa av mina krukväxter, t.ex. de stora gamla hibiskusarna, inte mår så bra av grandoften. Detta verkar vara ett möjligt alternativ...
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en av de största orsakerna till att jag köpte plastgran, samt att jag aldrig var nöjd med de riktiga granarna ;) ville ju ha en typ Disney-gran, konisk och tät ;) Nu har jag allt detta :). De finns ju i så många olika storlekar o kvalitéer så du hittar säkert någon du gillar :)Ha det gott/Monne

      Radera
  2. Dina granar ser ju riktigt proffsiga ut. Träning tycks ge färdighet ;-)
    "Den där" Ernst har då lyckats att inspirera många :-)!
    Ha det prima med ditt julpynt :-)
    /Anja

    SvaraRadera
  3. Imponerad av att du klär om granen varje år och inte bara ställer undan med en plastpåse över. Här är det levande gran som gäller för jag har inga känsliga hibiskusar och jag älskar grandoften. Det har funnits år när jag inte tålt doften så därför finns det också en stor hantverksmässigt gjord gran med äppel och allt i förrådet, men den får inte komma fram nuförtiden.
    Gillar också att jämföra granar genom åren. Man ser hur granmodet förändras och smaken med olika klädslar och själv förändras man väl också lite.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Vår gran är av plast, den har börjat barra lite nu, men efter 25 år kan man väl tolerera det. Den kläs på nästan samma vis varje år. Mycket traditionell, det är det som passar bäst här på gården.
    Däremot har vi en gran vi klär till advent, ställer ut på glasverandan. Den är helt klädd i silver, blankt och matt.

    (I sommar blir det roligt och spännande med barnbarnen här, hoppas de kommer samtidigt, 1-, 2- och 4-åringen.)
    Trevlig advent!
    Anette

    SvaraRadera
  5. I år har plastgranen fått åka till återvinningen efter många års tjänstgöring. Din i en korg var mycket snyggt. Har funderat på att ha en "riktig" i korg på balkongen, fast jag tror det får vänta till nästa. Planen för julen just nu är att vi skall fira den i sommarstugan i Torsåker. Då vill jag ha en gran ute.

    SvaraRadera