tisdag 30 augusti 2016

Häftiga stammar!

 Idag fick vi äntligen planterat vår knölal (Alnus incana f.gibberosa) Vi köpte den på riksmötet i juni, en av våra trädgårdsvänner i Piteå hade tänkt på oss och skaffat detta träd som faktiskt inte är så lätt att få tag i. Tack Georg :) Eftersom det kan bli ett rätt stort träd ca 8 meter  var vi ju tvungen att hitta en bra plats, det är ju den otroligt häftiga stammen o grenarna som man vill se ...........
 ........... så vi ville ju kunna se den på nära håll :) Den är numera planterad vid ingångsvalvet, på utsidan vid järngrytan så nu hoppas vi att det ska trivas där och växa till sig. Det ska enligt uppgift på nätet vara relativt snabbväxande :)
 Ett annat träd med häftig stam är storblommigt snödroppsträd (Halesia monticola var. vestita) Kan bli 5-10 meter och är lite större än Halesia carolina, inte så vid men med större blommor :)
 Tycker stammen är urläcker. Det blommar i maj-juni med snödroppslika blommor.
 En del rudbeckior/solhattar har nästan blommat över medan en del andra precis har slagit ut, den här är riktigt läcker i färgen och med sina mörkt svartlila stjälkar är den ingen planta som man missar precis :) Echinacea purpurea 'Fatal Attraction' heter den och den är 60-65 hög och väldigt stadig.
Köpte den i tyskland för 5 år sedan :) Hoppas nu detta inlägg syns, det förra ser man bara om man klickar på "Läs mer" vet inte riktigt vad som hände ;)

5 kommentarer:

  1. Knölalen förälskade jag mig i när vi besökte Piteå och Georg, Aino och Berit förra hösten. Så fin, rolig är kanske ett bättre ord, känner mig avundsjuk trots att vi egentligen inte har plats för den.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Jadå, inlägget syns alldeles ypperligt! Trädet ser spännande ut och roligt med nåt så exclusivt.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Kommer ihåg när Bernt Nilsson, Alpinodlarna besjöng den. Du nämner båda träden som jag gärna skulle vilja ha.
    Ja visst har de läckra stammar.
    Ha det gott! /Anja

    SvaraRadera
  4. Läckra stammar är en viktig detalj när man väljer. Knölalen ser nästan lite läskig ut men jag skulle vilja se den i verkligheten. Kan tänka att det är en måste-känna-på stam. Snödroppsträdet älskar jag.

    Carina

    SvaraRadera
  5. Knölal, hm. Ett till träd jag aldrig hört talas om.
    Känslan att hitta rätt plats för ett nytt träd älskar jag. Det kan ta lång tid, men helt plötsligt vet man det. Här landar alla nyinköpta växter i större kruka först, det börjar bli trång och nya planteringsytor måste erövras först. Nu är det bra tid för detta, hösten har sin tjusning.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera