torsdag 25 augusti 2016

Vill ha fler :)

 I "Sagolunden" vid ingångssidan har vi en oäkta fläder som mer eller mindre är död men vi använder den som klätterstöd till klematis :) I år är Clematis 'Etoile Violett' ovanligt framträdande då det inte är så mycket av bladverket på flädern kvar :) Den kan bli 3-4 meter hög. I samma fläder klättrar också C. 'Multi Blue', fast den blommar ytterst sparsamt just nu, den kan bli 1-4 meter. Framför flädern är det också  armeringsmattor fäst i stolpar runt om som ett staket och i dessa mattor klättrar också C. 'Paul Fargeses' syn. 'Summer Snow' som är enormt kraftigväxande den blir ca 3-5 meter, tidigare på våren blommar också C. macropetala här.'Etoile Violett' och 'Paul Fargeses' tillhör båda klippgrupp 3 dvs. att de bör klippas ner på våren. C. macropetala tillhör klippgrupp 1 dvs. den behöver man inte klippa alls, bara putsa lite :) Medan 'Multi Blue' tillhör klippgrupp 2 och blommar således på både årsskott o fjolårsved. Jag klipper inte den så ofta.
 Den här är jag mycket förtjust i, den tog ett viloår förra året (de kan göra så ibland) jag trodde att den var död men icke sa Nicke :) i år blommar den för fullt :) Namnet är C.viticella 'Purpurea Plena Elegans' en fantastisk klematis som blir ca 3-4 meter hög.
 Kolla in dessa blommor, ljuvliga inte sant :) Klippgrupp 3 gäller för den här, alltså klipp ner helt på våren eller efter blomning på hösten. Jag klipper alltid på våren :)
 På baksidan framför altanen har vi 11 olika sorters klematis, alla tillhör de klippgrupp 3, det är lättare så :) Allra längst bort är det C. 'Miene Belle' som tillhör texensisgruppen, sedan kommer ' I am Lady Q' som är en viticella. Den rödblommande är 'Madam Julia Correvon', en starkväxande viticella som är riktigt snygg. Tyvärr har jag planterat en klematis som tydligen är extra känslig för mjöldagg, nämligen C. texensis  'Etoile Rose' alldeles bredvid :( nu ska jag gräva upp den och se om den kan må bättre någon annan stans men här vill jag INTE ha den.
 Vackra härliga 'Piilu' som tillhör tidiga storblommiga gruppen och klippgrupp 2. Den brukar jag klippa lite i på våren för de rankor som inte är beskurna blommar med dubbla blommor :) Den blommar nästan från maj till september :) 2-2,5 meter hög. Kan rekommenderas :)
 Här har två stycken viticellor (klippgrupp 3)klätt in hela spaljen:) den storblommiga vet jag inte namnet på men den lilla är 'Pendragon', den blir ca 3-4 meter .........
 ........... och blommorna är så söta :)
Här ser ni en närbild på 'Etolie Rose' och de fult angripna mjöldaggsbladen :( 
Nu har jag fått för mig att jag vill ha mer klematis i trädgården, det är livsfarligt att gå in på Westphals sida :) 

6 kommentarer:

  1. Så fina klematis ni har! Och visst vill man ha fler, den där Pendragon verkar vara något alldeles extra. (Ni gör rätt i att ta bort Etoile Rose./Lotta B

    SvaraRadera
  2. Ja, när klematisen trivs och är så där fin som på dina bilder är de faktiskt enormt stora tillgångar för trädgården.
    Ha't! /Anja

    SvaraRadera
  3. Vi var till Bremen i våras och då köpte jag några klematis av Westphal. Jag fick även en katalog. Det har försvunnit många timmar när jag börjat kolla i den. Önskelistan blir lätt alldeles för lång. De klematis som jag köpte har tagit sig bra.
    /Cristina

    SvaraRadera
  4. Jaha, det är här man ska kolla om man letar efter fina klematis! Massor av godingar att välja mellan. Vill sätta fler längs vårt armeringsstängsel, tack för att du visar dina skatter samlat såhär!
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Clematis är underbara. Jag fyndade på Westphals höstrea bla Piilu. Men visst är det en farlig sida :) Nu har jag inte fler träd på den tillfälliga planteringen så jag försöker hålla mig från sidan. Underbara clematisbilder och fina tips :)

    Carina

    SvaraRadera
  6. Wow blir otroligt imponerad av din klematis samling!!

    SvaraRadera