söndag 4 september 2016

Från april till dags dato!

Det är otroligt vad fort tiden går, tycker inte att det var längesedan som mina lönnar började att spricka upp och slå ut sina blad. Detta är Acer palmatum 'Katsura'  den 24/4, den första skälvande riktiga vårmånaden var som en smekning efter vinterns mörker och färglöshet och hela sommaren låg framför oss.
 Några veckor senare närmare bestämt den 6/5 hade löven redan kommit långt :)
 Den 19/5 var lövverket helt utslaget och hade antagit sin sommarfärg.
 Idag ser den ut så här, den har börjat att blekna och snart kommer höstfärgerna. Om ytterligare en tid har löven fallit och den står naken och kal till nästa år men ännu en tid kan vi njuta av grönskan :) I dag har det varit ett helt underbart väder så det känns inte speciellt höstlikt, enligt SMHI ska ju värmen nu återkomma så vi får hoppas på härliga dagar framöver :)
 I våras köpte jag den här på Botan. Gentiana acaulis 'Pirin Mt Form' och den 4/5 slog de två blommorna ut.
Döm om min förvåning när den satte ytterligare en knopp som slog ut i förra veckan :) Hoppas att den överlever vintern o blommar till våren igen.

7 kommentarer:

  1. Fin lönn! Och höstblommande gentiana - inte dåligt! Hur mår din rygg nu för tiden?
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min rygg är som den varit de sista tre åren, kass :( Har konstant värk och får gå, stå kortare stunder. Sitta kan jag dock göra längre perioder men det är ju inget jag vill egentligen :( Hoppas få komma till Sahlgrenska Universitetssjukhusets kirurgavdelning för bedömning men vem vet när jag får komma dit. Har i alla fall, för ett halvår sedan fått bekräftelse att de fått remissen. Försöker dock att leva ett så normalt liv som möjligt men det är svårt att bortse från värken :( Tack för att du frågar Laila, det är ju inget som jag brukar skriva om på bloggen i vanliga fall, ingen orkar lyssna på gnäll varje dag :) Kram/Monne

      Radera
  2. 'Pirin Mt Form' så charmig med sina stora hungriga gap. Bäddar du in raringen över vintern eller hur övervintrar den?

    Läser ditt svar till Laila. Varmaste kramen
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette! Jag hade nog inte tänkt att bädda in den, den står ju rätt dränerat så jag hoppas att den ska klara sig ändå :) Om inte så har jag i alla fall njutit av den i två omgångar i år :) Tack för kramen :)/Monne

      Radera
  3. Vilken vacker liten lönn! Visst är det härligt att stanna upp och reflektera över det som händer med under en växtsäsong. De där små gentianorna köper jag och de försvinner, sen köper jag igen. Men nu tror jag att jag hittat ett bra ställe. Där överlevde en vintern som gick. Vintern hos mig var tuff för många växter.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera